14 september 2013

Op weg naar een Regionale Sociale Dienst

De wethouder zal drie opties voor de raad uit te werken, namelijk een regionale samenwerking met 8 gemeenten (Alkmaar, Heerhugowaard, Langedijk, Schermer, Graft de Rijp, Heiloo, Bergen en Castricum), een samenwerking met 3 gemeenten (Castricum, Bergen en Heiloo) en de optie dat de gemeente Castricum al deze werkzaamheden zelf blijft doen.

In de discussie werd door onze wethouder aangegeven dat voor samenwerking er wel een wil moet zijn bij de verschillende raden. Als 7 van de 8 gemeenten kiezen voor samenwerking, dan blijven er voor ons in Castricum 2 opties over.

Verder gaf Mosk aan dat binnen de regio afspraken zijn gemaakt om vóór 1 januari 2015 de financiële positie bij de WNK zodanig te verbeteren dat we als gemeente niet langer extra hoeven bij te dragen, zoals het afgelopen jaar het geval is geweest.

De aanwezige raadsleden complimenteerden de wethouder met zijn goede en duidelijke verhaal. Het CDA standpunt voor welke vorm van samenwerking voor een regionale Sociale Dienst afhankelijk is van de voorstellen die het college in de herfst naar de raad stuurt.

CDA afd Castricum