01 mei 2012

Profiel nieuwe lijsttrekker CDA 2012 1 mei 2012

Profielschets Lijsttrekker CDA 2012

Het CDA is een politieke beweging die tussen de mensen staat. Het CDA streeft naar een maatschappij waarin gerechtigheid gestalte krijgt, de mens zijn vrijheid en verantwoordelijkheid kan beleven en waarin het welzijn van allen wordt gediend. Vanuit deze missie wil het CDA een bijdrage leveren aan het openbaar bestuur, op elk niveau in een democratisch georganiseerde samenleving.
Aangezien die samenleving zich steeds ontwikkelt, moet de partij zich voortdurend inhoudelijk en organisatorisch aanpassen en vernieuwen.

De context:

Nederland verkeert in zwaar weer: economisch, financieel en moreel.
De plichtsgetrouwheid brokkelt af; de kiezersmarkt individualiseert en ‘onttraditionaliseert’.
De behoefte aan gemeenschapszin en collectieve waarden verandert.
Er is groot verlangen naar positiviteit. Mensen willen elkaar vertrouwen en vertrouwen hebben in de samenleving. Politici moeten daar gehoor aan geven. Zij zijn dienend naar de samenleving en niet dwingend.
De samenleving verwacht van de politiek een houding die als volgt kan worden beschreven:
open, transparant, dienend, ondernemend, luisterend, positief, ontdekkend, bereid om te leren en te luisteren in de netwerksamenleving.
De samenleving wil zelf aan zet zijn: beroep doen op mensen en het wij-gevoel kunnen aanspreken.
De overheid kan niet alle problemen oplossen: vraag niet wat je van de overheid mag verwachten, stel de burger de vraag wat hij* voor Nederland kan betekenen.

De kracht van het CDA:

Verbindend vermogen naar de samenleving toe. Beroep op gemeenschapszin en verantwoordelijkheid nemen en geven in relatie tot de samenleving. Gehoor geven aan het verlangen in de samenleving om mee te doen.
Het CDA heeft een sterke ideologie. Daar verlangen mensen naar. Mensen willen een verhaal horen (storytelling) en meegenomen worden.
Het CDA wil de netwerksamenleving claimen. Als geen ander is dit natuurlijk terrein voor het CDA. Het CDA praat op alle niveaus met mensen: van de individuele mens tot en met branche- en koepelorganisaties.
Het CDA kan en moet morele standpunten innemen. De burger vraagt hier om.
Het CDA gelooft in de zelfredzaamheid van mensen. Het CDA wil hierin dienend zijn.
De lijsttrekker van het CDA bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer:
Zal het ‘Nieuwe’ CDA vanuit het ‘radicale midden’ gezicht moeten geven;
Heeft het CDA-gedachtegoed verinnerlijkt door en in zijn doen en laten;
Is aansprekend voor de leden, onze achterban, specifieke kiezersgroepen en het electoraat in het algemeen;
Moet het opnemen tegen (ervaren) lijsttrekkers;
Zal direct opereren in de schijnwerpers van de landelijke politiek en media.

* overal waar hij/zijn staat geschreven kunt u ook zij/haar lezen.