13 december 2011

Scholieren op bezoek bij de gemeente - 13 december 2011

Hieronder het persbericht zoals wij dat naar de kranten hebben gestuurd.

CDA Castricum wil:
“Jeugd kennis laten maken met de politiek en onze gemeente"

Het CDA Castricum heeft afgelopen donderdag in het fractievoorzitters- overleg (Presidium) het idee gepresenteerd om leerlingen van basisscholen en middelbare scholen op een informele manier kennis te laten maken met de lokale politiek. Dit idee is met veel enthousiasme ontvangen door alle fractievoorzitters en de burgemeester.

Het CDA denkt dat we zo de inwoners maar vooral de jeugd van Castricum meer bij onze lokale politiek kunnen betrekken. Hoe zien wij dit? Wij willen kinderen vanaf groep 7/8 en van de middelbare school uitnodigen in het vernieuwde gemeentehuis. In de raadzaal zullen ze welkom worden geheten door de burgemeester, raadsleden fungeren als gastheer/gastvrouw van de groep. Bij het al lopende project “gast van de raad” wordt op deze wijze al gewerkt. Deze gastbezoekers zijn geïnteresseerde inwoners die een keer carrouselvergaderingen en een raadsvergaderingavond willen bijwonen.

Ook lijkt het ons interessant om de leerlingen een onderwerp te laten voorbereiden, zodat we een carrousel (de vergadering waar de politieke partijen discussiëren over een onderwerp) in de echte raadszaal kunnen houden.

De opzet en invulling van het programma zal door de werkgroep bestuurlijke vernieuwing worden opgepakt. Dat het op korte termijn al realiteit gaat worden is zeker. Als een van de eerste scholen heeft de St. Maartenschool uit Limmen zich aangemeld. Deze school start in het nieuwe jaar het project "energie" en op 6 maart 2012 zal groep 7 in de raadszaal een presentatie verzorgen over dit onderwerp. Dat daarna de jeugd wordt rondgeleid in het duurzaam ingerichte Gemeentehuis spreek voor zich.

De inwoners van Castricum laten zien hoe laagdrempelig de lokale politiek kan zijn en wat de mogelijkheden zijn om mee te denken, dat is iets waar het CDA Castricum heel graag invulling aan wil geven.

Elize Bon namens het CDA