26 januari 2015

veiligheid tussen Limmen en Akersloot

De gemeente en het Hoogheemraadschap spraken een jaar geleden af dat de gemeente de buitenwegen over zou nemen van het Hoogheemraadschap. Onderdeel van de afspraak was dat het Hoogheemraadschap de wegen in goede conditie zou overdragen.

Dat is dan ook gedaan. In november was de Startingerweg aan de beurt voor een opknapbeurt. Begin december was het werk klaar en lag de weg er piekfijn bij. Alleen… zonder witte markeringsstrepen aan de buitenzijde van de weg. Na wat heen en weer gepraat bleken de normen van gemeente en Hoogheemraadschap uit elkaar te lopen. Volgens het Hoogheemraadschap niet nodig, volgens de normen van onze gemeente wel.

Vandaar dat de gemeente besloot in voorjaar 2015 alsnog de markeringssstrepen te zullen aanbrengen. Veiligheid van een weg gaat voor boven al het andere. Deze boodschap kon Leo van Schoonhoven, de wethouder verantwoordelijk voor alle wegen binnen de gemeente, op donderdag 11 december vertellen aan de gemeenteraad.

Vrij snel na de mededeling kwam er van mevrouw Dorien Veldt, carrousel lid van het CDA en zelf wonend in Akersloot, een opmerking over het ontbreken van de strepen juist in de donkere winterdagen. De Startingerweg is vrij donker en door de zachte bermen is van de weg afraken geen pretje. Zij had ook de oplossing: kunnen we tijdelijk reflectoren aanbrengen? Dat lijkt een stuk veiliger dan niets doen tot in het vroege voorjaar. Volgens de wethouder een goede suggestie, waar hij direct mee aan de slag ging. De verantwoordelijke ambtenaren hebben binnen een week na het constateren van het probleem aan de Startingerweg de reflectoren aangebracht. En inderdaad, mevrouw Dorien Veldt heeft gelijk gekregen. Samen met Leo van Schoonhoven kon zij tijdens de inspectie in de avonduren zelf zien dat haar idee prima werkt.

De strepen komen er in het voorjaar, als het asfalt weer te beschilderen valt. Maar inmiddels staan er geruststellende reflectoren langs de Startingerweg die hun werk goed doen.

Foto uit: dichtbij.nl