21 maart 2015

Plastic afval inzamelen

Op 19 maart 2015 vond de raadscarrousel plaats over het plastic inzamelen. Bij deze de uitgesproken tekst van ons raadscarrousellid Dorien Veldt (De bijlagen bevatten de CDA Motie en het pre-advies van het college) Over 14 dagen het vervolg!

Tekst:

Zoals u allemaal weet, is het gescheiden inzamelen van afval een beleidsdoelstelling in de gemeente Castricum. Het is dan ook belangrijk dat alle inwoners daar van harte aan mee doen.

Het is bij het college al langer bekend dat er behoefte is aan uitbreiding van de mogelijkheden om plastic afval tussentijds op een centraal punt in te kunnen leveren. Daar is tot op heden nog niets mee gedaan.

Uit onderzoek is gebleken dat veel inwoners uit Akersloot afhaken met het apart inzamelen van plastic afval, omdat het bewaren te veel ruimte in beslag neemt in de schuren en ook omdat er sprake is van geuroverlast, met name in de zomer maanden. Ook zijn er zelfs inwoners die volle zakken bij de buurgemeenten inleveren. In de kern Castricum kunnen de inwoners tussentijds hun plastic inleveren op het Schulpstet.

Uit eerder genoemd onderzoek kwam ook naar voren dat veel inwoners van Akersloot, die nu afgehaakt zijn, weer enthousiast mee gaan doen als ze het plastic, tussentijds, in kunnen leveren op een plek in Akersloot. Wellicht hebben ook de inwoners van Limmen behoefte aan zo’n plek.

Maar nu staat in het pre advies dat we eerst op een rapport van De Jonge Milieuadvies moeten wachten voor er iets voor de inwoners geregeld kan worden.

Het CDA vraagt zich werkelijk af : HOE MOEILIJK KAN HET ZIJN !!!!!!!

Er kan eenvoudig een container voor plastic afval geplaatst worden, bijvoorbeeld op de gemeentewerken naast de brandweer in Akersloot. Zo’n zelfde plek zou in Limmen ook gebruikt kunnen worden. Dit is geen kostbare oplossing en eenvoudig en snel te realiseren.

Het CDA vindt dat niet eerst een onderzoek afgewacht moet worden, want we weten niet hoe lang het gaat duren voordat dat voltooid is.

De inwoners hebben NU behoefte aan een inleverplek !

Het is van belang dat de inwoners gemotiveerd blijven om afval te scheiden. Als mensen eenmaal zijn afgehaakt is het altijd moeilijk om ze weer bij de club te krijgen !