26 april 2019

Koninklijke onderscheiding voor CDA’er Fred Laks

Op 26 april heeft burgemeester Schuiling CDA’er Fred Laks benoemd tot lid in de orde van Oranje-Nassau. Hij kreeg de Koninklijke Onderscheiding voor zijn tomeloze inzet gedurende een lange periode voor de samenleving.

De heer Laks heeft en zet zich al vele jaren in voor het CDA in Den Helder. Hij nam deel aan het bestuur en is in de periode van 2001 tot 2006 fractielid en raadslid geweest. Gedurende deze en latere periodes schreef de heer Laks een aantal keer mee aan het partijprogramma voor de verkiezingen. Tevens was de heer Laks in de periode van 2011 tot 2015 regiovertegenwoordiger namens de Kop van Noord-Holland in het Provinciale CDA bestuur.

Naast zijn inzet voor het CDA was de heer Laks vanaf 1994 tot 2014 als bestuursvoorzitter en voorzitter van de Raad van Toezicht van het Nationaal Redding Museum Dorus Rijkers actief. De heer Laks heeft vooral grote betrokkenheid getoond bij de verhuizing van het museum van het Julianaplein naar Willemsoord.

Ook heeft de heer Laks zich gedurende een lange periode ingezet voor het Heemraad en Hoofdingeland Waterschap Hollands Kroon en het Hoogheemraadschap, waar hij de portefeuille Personeel & Organisatie beheerde. Sinds 2012 is de heer Laks actief als bestuurslid van de Haven en Scheepvaart Vereniging Den Helder en sinds 2016 als vrijwilliger bij de Rotary Club Den Helder.

Wij feliciteren namens de fractie, het bestuur en alle leden Fred en zijn familie met deze grote eer.