17 juni 2021

Betoog: Energiemix

Energiemix wordt de rode draad in het betoog vanavond van het CDA Diemen.

In de Informatieve Raadsvergadering een week geleden hebben een aantal bewoners van Diemen en omgeving, hun ernstige zorgen geuit over de verwachte geluidshinder (met name door lage tonen) de aantasting van natuur en landschap en het verminderd genot van wonen en de volkstuinen. De noodzaak van transitie werd door hen overigens wel erkend. De genoemde zorgen zijn zorgen die het CDA Diemen serieus neemt.

In ons betoog een week geleden hebben wij ook gewezen op beslag die gelegd zou worden op schaarse ruimte, de aanleg van hoogspanningskabels die veel overhoophaalt, de verminderde leveringszekerheid van energie, en in geval van windmolens tevens de directe schade aangericht aan vogels. Onder vogels vallen veel slachtoffers door windturbines en daarom is grote voorzichtigheid geboden bij het kiezen van locaties zoals de Vogelbescherming Nederland, in een voorbeeldbrief, gemeenteraden op het hart wil drukken.  Wat het laatste betreft, het college heeft in een persbericht op 24 februari laten weten om alvast De Vijfhoek als zoekgebied te laten vallen.

Het duidelijk benoemen van de nadelen van wind- en zonenergie doet het CDA omdat we willen vermijden dat er te veel op één kaart wordt gezet. Wind- en zonenergie is een middel, maar geen doel op zich, zo vinden wij. Er bestaan andere middelen, die ook niet heilig zijn, maar wel veelbelovend. We kunnen ons niet veroorloven om die te negeren. Met name wijzen we op thoriumreactoren die een vooruitzicht bieden van inherente veiligheid. Een zogeheten meltdown is niet mogelijk. En de productie van radioactief afval is veel lager en veel minder gevaarlijk dan nu het geval is en de brandstof is ruim voorhanden. Het is de fase van science fiction voorbij, maar vraagt een keuzebereidheid. We wijzen ook op ultradiepe geothermie, die eveneens met zorg moet worden uitgevoerd, zoals de Rekenkamer ons vandaag heeft laten weten, maar eveneens een wezenlijke bijdrage kan leveren.

Wij staan een energiemix voor, waarbij we gebruikmaken van de voordelen van de diverse mogelijkheden om energie op te wekken en tegelijkertijd de nadelen, die ze allemaal hebben, te spreiden. Wij zien een gevaar van ons eenzijdig vastbijten in één enkele vorm van energie opwekken. Vandaar ook onze motie die we samen met de VVD ingediend hebben. We vragen erin om samen met de partners in de RES meer toekomstgericht te gaan denken en genoemde alternatieven te bevorderen en te bespoedigen. Laten we niet vast blijven zitten in de retoriek van de vorige eeuw!

De heer Timmer van de VVD sprak van een besluitvormingsfuik waar we in dreigen te zwemmen. Daar is het CDA het mee eens, het strookt met ons betoog van vorige week en vandaag. Het zou steeds moeilijker worden om op onze schreden terug te keren. Dan dreigt het gevaar dat we straks een grote prijs hebben betaald, in alle opzichten van het woord, en de investeringen vanwege hun omvang niet of nauwelijks meer ongedaan kunnen maken.

De RES zoals die nu voorligt, is te eenzijdig gericht, en biedt geen perspectief op en aanzet tot nieuwe, 21ste-eeuwse, mogelijkheden.

Ook het CDA wil niet in een fuik belanden. We zullen tegen het raadsbesluit stemmen. Daarom zullen we ook tegen de amendementen stemmen. De moties beoordelen we ieder op de eigen merites, als volgt.

De motie 2.1 van D66 aangaande manege De Eenhoorn wil de CDA-fractie wel steunen maar het zou fijn zijn als het wat concreter gemaakt zou worden. Door de tweede bullet van het verzoek als volgt aan te passen: “er niet toe zal leiden dat de Manege De Eenhoorn zich in haar activiteiten belemmerd voelt.” De motie 2.2 Zonneladder hebben we ondertekend want we vinden het een goede zaak om te prioriteren. Motie 2.3 over het eigendomsbeleid vinden we te rigide. Het dwingend vastleggen lijkt ons tot problemen te kunnen leiden. De motie over het Burgerberaad zou de betrokkenheid van de burger kunnen vergroten. Het is belangrijk om er zorg voor te dragen dat er een evenredig aantal voor- en tegenstanders worden geselecteerd om te voorkomen dat een groep de discussie domineert.

Tot zover.