09 juli 2021

Betoog van het CDA Diemen bij het Bestemmingsplan Verkeerstructuur Diemen Zuid op 8 juli 2021

De Informatieve Raadsvergadering, precies een week geleden, heeft het CDA Diemenkunnen benutten om nu haar definitieve standpunt te bepalen. We hadden eenfundamentele vraag te stellen over de nut en noodzaak van het openen van de busbaan voor het autoverkeer. Een vraag die trouwens ook bij bewoners leeft, zo hebben wij gemerkt.

Verder hebben we Tabel 5-1 annex Figuur 5-2 aangehaald uit het vierde document, het Bestemmingsplan, bladzijde 26. We vergelijken de autonome situatie in 2030 met die van de plansituatie.  Het zijn rekenvoorspellingen op basis van een model. We zien dan dat bij locaties 9 en 10 de intensiteiten verminderen maar de intensiteit op de busbaan wordt zeer aanzienlijk en ook de intensiteiten op locaties 6 en 7 nemen fors toe.  We kunnen eraan toevoegen dat als we de cijfers van de kolommen optellen, er sprake blijkt van toenemende verkeersintensiteit van het totaalbeeld. Die toename is in de orde van grootte van de verwachte verkeersintensiteit op de busbaan! Dit gaat overigens gepaard met toename van fijnstof, waar we nu al teveel van hebben in Diemen.

En wat te denken van de grote speelplaats die direct aan de busbaan grenst? Lekker in de gezonde en veilige buitenlucht spelen is er dan niet meer bij. Het is trouwens niet verwonderlijk dat hetfaciliteren van het autoverkeer onvermijdelijk leidt tot een toename ervan. Getuigt dit faciliteren niet van stedenbouwkundige inzichten uit de zestigerjaren van de vorige eeuw? Het aanleggen van een autoweg door de stad of dorp vormde toentertijd geen enkele aanleiding tot discussie, het was vanzelfsprekend. Aan de tand gevoeld over nut en noodzaak, betoogde de wethouder dat een autoroute die Holland Park met Diemen Zuid (en het centrum) verbindt van psychologisch belang is. Wij vinden dat dat refereert aan de zojuist aangehaaldevanzelfsprekendheid. Onze inzichten over de maatschappelijke lasten die autoverkeer metzich meebrengt, zijn de afgelopen decennia toch aanmerkelijk kritischer geworden? Er worden in maatschappelijke discussies woorden aan gewijd, ook door partijen hier aanwezig. Afgelopen dinsdag wees de wethouder, in ander verband, op het belang van woorden in daden om te zetten. Daar zijn wij het mee eens en het CDA Diemen vindt het hier ook van toepassing. Nu is het geval dat Holland Park zo is opgezet dat autoverkeer en autobezit niet wordt gestimuleerd. Waarom bij een voorgestelde verbetering van de verkeerstructuur in Diemen Zuid dan niet consistent handelen?

We zien hierin een tegenspraak. Het CDA ziet meer in een upgrade van de busbaan: voldoende paden voor fietsers, indien mogelijk ook een aparte baan voor snelfietsers, voetgangers, en maatregelen voor vergroting van de sociale veiligheid. We zien dan voor ons kinderen die naar school kunnen fietsen, volwassenen diede fiets nemen, wellicht locaties voor bijvoorbeeld een viskraam, bloemenkraam, leven in de brouwerij. De auto kan niet zomaar gemist en afgeschaft worden, dat hebben wij ook naar voren gebracht, net als de wethouder. Dat bepleiten wij niet. Maar het gebruik van de auto binnen het dorp kan minder, kritischer, als ingesleten patronen worden losgelaten en nieuwe worden aangenomen. Het installeren van bijenkorven en het planten van extra bomen langs een autoroute zoals geopperd door respectievelijk GroenLinks en de PvdA, bij wijze van compensatie, dat vormt voor het CDA niet een afdoende remedie voor het aanzienlijk aantal te verwachten verkeersbewegingen op de busbaan. Kortom, wij zien niet dat het voorliggende besluit tot bevredigende oplossingen leidt en vinden de achterliggende denkwijze niet meer van deze tijd. Het CDA zal daarom tegenstemmen. Tot zover.