01 juli 2021

Betoog: Verkeerstructuur Diemen Zuid

Betoog bij Vaststelling Bestemmingsplan Verkeerstructuur Diemen Zuid, Agendapunt 3, Informatieve Raadsvergadering 1 juli 2021

Al in 2016 werd door het college van Burgemeester en Wethouders het Plan van Aanpak vastgesteld voor het onderzoek naar de hoofdverkeersstructuur in Diemen Zuid. Het voorstel luidt nu om aanpassingen door te voeren in de verkeersstructuur in Diemen Zuid.

Het CDA Diemen heeft er nog geen definitief standpunt over ingenomen, maar deze informatieve raadsvergadering gaat ons er zeker bij helpen. We hebben indringende vragen te stellen aan het college.

De aandacht ligt nu op het openen van de busbaan voor autoverkeer. Net als in de discussie over Buitenlust vorige week, dienen we te letten op diverse belangen die tegen elkaar moeten worden afgewogen. De belangen van direct omwonenden van de busbaan zijn ons hierbij wel duidelijk.

Maar er is natuurlijk ook het belang van andere bewoners wiens buurt verminderd belast zal worden. Figuur annex tabel 5-9 in het vierde document getuigt hiervan. We zien dat de locaties 9 en 10 er aanzienlijk op vooruit zouden gaan. Vergeleken met de autonome ontwikkeling worden de verkeersintensiteiten namelijk fors gereduceerd. Maar tegelijk zien we ook dat locaties 6 en 7 erop achteruitgaan, de verkeersintensiteiten nemen hier stevig toe. En uiteraard worden de omwonenden van de busbaan met aanzienlijk grotere verkeersintensiteit geconfronteerd. Als je denkt in termen van gelijkelijke verdeling van de lasten, klinkt het geheel niet meteen overtuigend. We hebben dit argument ook niet duidelijk genoemd gezien.

Is er dan een wezenlijk algemeen belang van Diemen dat gediend wordt? Anders gezegd, wat is de nut en noodzaak van het voornemen van het college? Het is een basale vraag om te stellen. In de toelichting lezen we bij wijze van antwoord hierop, begin citaat: "De voornaamste reden hiervoor is dat de nieuwe woonwijk 'Holland Park' beter aangesloten moet worden op de rest van Diemen voor fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en autoverkeer." einde citaat. Maar, zoals de busbaan er nu bijligt, faciliteert deze al het openbaar vervoer en zijn er ook al rijwielpaden. Voor voetgangers lijkt er ook voldoende ruimte te zijn om aan te leggen waar dat nog niet het geval is. Eigenlijk gaat het 'beter aangesloten worden' dus alleen maar om autoverkeer. In Bijlage 15 lezen we een inspraakreactie, in de vorm van een vraag, die luidt: "Is er een peiling in Holland Park uitgevoerd naar de behoefte van alternatieve autoroutes richting Diemen Centrum?" Het antwoord van het college luidt ontkennend, en de kennelijke rechtvaardiging van dit antwoord is dat bewoners van Diemen Zuid en bewoners van andere delen van Diemen hier ook baat bij hebben. Is de behoefte aan zo'n autoroute hiermee dan voldoende aangetoond?

In stedenbouwkundige opvattingen van de jaren zestig uit de vorige eeuw, diende een stad zich te voegen naar het autoverkeer. Is dat niet een aanname die zijn vanzelfsprekendheid langzamerhand verloren heeft? Is het niet een beter, groener en veiliger idee om de busbaan een upgrade te geven in zin van fiets- en voetgangerspaden en sociale veiligheid? Bakfietsen en kinderen die veilig de fiets naar school kunnen nemen...

We misgunnen niemand zijn of haar auto. De verpleegster die een nachtdienst moet draaien in het ziekenhuis, de werker in een nachtploeg van een Nutsbedrijf, zij hebben die auto echt nodig. Maar is het niet een zaak van bewustwording om die auto vooral te gebruiken als het echt nodig is en de fiets of de bus waar mogelijk in het verkeer in de binnenstad? Dat geldt overigens ook voor de autobezitters die nu langs de busbaan wonen. De lusten komen met lasten en verantwoordelijkheid.

Kortom, dient de gemeente een toenemend autogebruik binnen Diemen als vanzelfsprekend te faciliteren?

Graag verneemt het CDA Diemen de repliek van de wethouder.

Tot zover.