30 april 2020

Reactie van het CDA Diemen op de aangenomen huurmotie van 23-4-2020

Op 23 april 2020 is door de gemeenteraad van Diemen een motie aangenomen waarin wordt uitgesproken dat huurverhogingen onder de huidige omstandigheden ongepast en onaanvaardbaar zijn en dienen te worden opgeschort. In de motivatie wordt een verband gelegd met de coronaperikelen. Alleen de VVD en het CDA hebben tegengestemd
De redenen voor het CDA Diemen om tegen te stemmen waren de volgende. De motie kan de suggestie wekken dat het huurverhogingen in Diemen tegenhoudt. Ertegen stemmen, kan de suggestie wekken vóór huurverhoging te zijn. Dit alles is niet het geval. De motie maakt goede sier, maar huurders hebben er concreet niks aan. Het is blij maken met een dooie mus. Dergelijke besluiten worden op landelijk niveau bediscussieerd en genomen, niet op gemeentelijk niveau. Terecht memoreert de VVD, net als de wethouder, dat deze discussie al op landelijk niveau gevoerd is, inderdaad mosterd na de maaltijd.
Een ander bezwaar is het verband dat wordt gelegd met corona. Dat vertroebelt de discussie. Sommige mensen worden financieel door corona getroffen, anderen niet. Maar huren leggen een steeds groter beslag op het inkomen, met of zonder corona. Huurbeleid is een landelijke discussie. Financiële compensatie in verband met corona is een andere discussie en de wethouder gaf ons hierin gelijk. De wethouder vond de motie rommelig en zat er, in onze waarneming, flink mee in zijn maag. In plaats daarvan deed hij toezeggingen om zijn algemene zorgen over hoge huren en huurstijgingen in Diemen over te willen brengen. Zo wil hij de motie gaan interpreteren. Het CDA Diemen stemt van harte in met zijn toezeggingen. Het CDA Diemen gaat haar bestaande zorgen hierover ook te kennen geven aan de landelijke afdeling van haar partij.
Wij hadden het chic gevonden als de indieners hun motie hadden ingetrokken na de gedane toezeggingen van de wethouder. Immers, de aangenomen motie, als schriftelijk document, is een geheel andere dan de interpretatie van de wethouder. Dat kan alleen maar verwarring scheppen, zo vrezen wij. En een unanieme opstelling van de gemeenteraad, die voor het grijpen lag, werd niet bewerkstelligd.