10 februari 2022

De Lange Weeren: CDA-Fractievoorzitter Alfred de Jong aan het woord

Het CDA is altijd 100% klip en klaar geweest over de Lange Weeren en ons standpunt is van meet af aan helder en duidelijk uitgesproken. Wij willen zo snel mogelijk bouwen voor alle woningzoekenden in onze gemeente en wel op een vraag gestuurde manier. Wat ons betreft telt er maar één belang: en dat is die van 1.500 woningzoekenden, ongeacht hun leeftijd. En dat is exact waar het vanavond om gaat. Alle persoonlijke belangen dienen wat ons betreft vanavond opzij te worden gezet .

Omdat woningbouw voor onze gemeente zo urgent is, heeft destijds onze oud CDA-gedeputeerde Jaap Bond er hoogst persoonlijk binnen de provinciale staten voor geknokt en gestreden om de Lange Weeren te bestempelen tot uitleglocatie voor woningbouw. En dat is destijds gelukt. Helaas omgeven door allerlei mits en maren vanuit de Pilot Waterlands Wonen omdat de Lange Weeren midden in het Bijzonder Provinciaal Landschap ligt.

Daarom maken we het volgende nogmaals duidelijk:

Sommigen hebben het over parkeerplaatsen en laadpalen en de kleur van het dak. Maar dat is helemaal niet aan de orde nu, sterker nog, totaal niet relevant! Het feit of we überhaupt mogen bouwen in de Lange Weeren is verre van zeker. Sterker nog de Pilot Waterlands Wonen is eigenlijk mislukt en alleen de Lange Weeren is daar nog van over. De provincie wil de pilot op korte termijn beëindigen en daarna is de Lange Weeren gewoon Bijzonder Provinciaal Landschap. Anders gezegd: tot in lengte van jaren weiland met alle gevolgen van dien voor de woningzoekenden.

Op basis van de woningmarktanalyse hebben we voor onze woningzoekenden nu en voor de toekomst veel woningen nodig. Zoveel, dat dit aantal niet wordt opgelost door de nog beschikbare binnenstedelijke ruimte, zoals het Tase-terrein, Maria Goretti, oude Seinpaal, Waterrijk en het Korsnasterrein waar dit jaar meer dan 80 woningen op 1 hectare bruto gebouwd gaan worden.

Zoals iedereen weet is er geen grootschalige woningbouwontwikkeling in de hele regio mogelijk. Om aan de lokale vraag te kunnen voldoen moeten we dus op zo’n kort mogelijke termijn bouwen in de Lange Weeren. Wij begrijpen daarom ook de opstelling van Groen Links niet om geen woningen te bouwen in de in de Lange Weeren. Een locatie waar zelfs de woningcorporaties een substantieel aandeel sociale huurwoningen kunnen realiseren en dat ook graag willen, zie hun ingekomen brief en hun indringende oproep daar toe. Dan bied je geen oplossing maar draai je een rad voor ogen voor die vele woningzoekenden van koop en huurwoningen. Blijkbaar kan Groen Links de benodigde woningen toveren op de kleinschalige inbreilocaties die ik zojuist genoemd heb.

De plannen liggen nu voor ons in de vorm van de “Totaalvisie” op het gebied door de gemeente en het “Ontwikkelkader” namens Scholtens.

1. Door het college wordt nu gevraagd in te stemmen met de totaalvisie en deze  vrij te geven voor inzage en inspraak, waarop vervolgens zienswijzen kunnen worden ingediend. Zoals de raad dat ook kan doen.
  2. Om vervolgens de totaalvisie als bijlage bij het ontwikkelkader De Lange Weeren, “wonen in het landschap” toe te sturen aan de provincie Noord Holland.

Daar gaat vanavond feitelijk het debat over. Instemmen met het vrijgeven voor inspraak en toezending aan de Provincie!, niets meer en niets minder!

Zoals hiervoor al aangegeven is en blijft het CDA van mening dat het collectieve belang van deze zwijgende meerderheid van woningzoekenden moet prevaleren boven die van partij politieke, persoonlijke of andere externe belangen. Wij staan voor deze zwijgende meerderheid die zich nauwelijks hebben kunnen laten horen en ondergesneeuwd raken in de hele discussie rondom de Lange Weeren en door de vele desinformatie het al zeer complexe dossier niet meer begrijpen. Wij gaan voor deze groep. Dat hebben we in het verleden gedaan en doen we nu ook.

Alles wat de nu geboden kans door de provincie op woningbouw in de Lange Weeren verkleint kunnen wij niet in meegaan zo heb ik dat al namens de CDA-fractie eerder aangegeven. Deze afweging hebben wij gemaakt op basis van verkregen informatie, risico afweging en inschatting door het college waarin wij alle vertrouwen hebben en omdat zij handelen vanuit het collectieve belang. Dat is ook nog eens bevestigd door het integriteitsonderzoek.

De fractie van het CDA onderschrijft de totaalvisie en het daarop gebaseerde ontwikkelkader in zijn opzet en gevarieerdheid zoals de provincie in haar ambitie en plannen vooraf heeft geëist en waaraan tegemoet is gekomen. Het ontwikkelkader is vooral ook gericht naar toekomstige ontwikkelingen die worden gezien en het bevat onder meer een divers aanbod aan type woningen voor de verschillende doelgroepen, bouwaard met onder meer toepassing van houtbouw, fasering en vraag gestuurd bouwen volgens het altijd af principe, energiezuinig met 0 op de meter en het in overleg met de gemeente nog nader in te vullen voorzieningen zoals winkelstrip en maatschappelijke voorzieningen zoals school, sport en gezondheid.

Omdat de wereld er momenteel anders uitziet dan de vastgestelde kaders in 2017, vindt het CDA dat op enkele punten een wijziging of nuancering moet worden aangebracht zodat de kaders voor het ontwikkelplan helder en duidelijk zijn en gebouwd gaat worden wat wij nu vragen.

Deze punten zijn door het CDA, Zeevangs Belang en PvdA in een motie op het ontwikkelkader verder uitgewerkt. Hierin wordt opgeroepen tot aanscherping van het ontwikkelkader voor de betaalbaarheid van de woningen, de duurzame infrastructuur en de voorzieningen in de wijk.

Voor de totaalvisie hebben het CDA, Zeevangs Belang en de PvdA een amendement ingediend. Dit amendement heeft vooral betrekking op een nuancering die wij willen aanbrengen in het voorstel van het college en een punt dat wij willen toevoegen in de voorgestelde uitwerking van het ontwikkelkader.

Alle andere partijen worden van harte uitgenodigd om zich hierbij aan te sluiten

Het CDA heeft vervolgens de afgelopen weken, dagen en uren veel overleg gepleegd met coalitie en oppositie om tot één gedragen oplossing te komen. Dat is tot nu toe niet gelukt. We hebben ook gelezen dat burgers en verschillende partijen hun mening hebben geventileerd. Het CDA is blij met betrokken burgers die meedenken in een moeilijk dossier. Voor het CDA geldt dat er politieke verantwoordelijkheid in het woningbouwdossier Lange Weeren moet worden genomen. Wij realiseren ons terdege dat bij het niet doorgaan van het project Lange Weeren er voor de komende jaren een groot probleem ontstaat voor onze inwoners.

Een integrale aanpak zoals door anderen wordt voorgesteld om alle beschikbare gronden in de Lange Weeren met nieuwe woningen te bebouwen wordt door de CDA-fractie als te grootschalig en te risicovol ingeschat. Daarbij komt dat de provincie vanwege haar opstelling de afgelopen jaren en de politieke realiteit in de Staten naar grote waarschijnlijkheid geen goedkeuring zal geven aan meer opoffering van weiland en we met lege handen blijven staan. Dit wordt versterkt door het feit dat de Provincie af wil van de Pilot Waterlands Wonen. Ook de vraag gestuurde bouw komt naar onze mening hierbij in het geding. Een groter gebied ontwikkelen en dan binnen 10 jaar bouwen en uitgeven, want dat moet je dan doen. Dat laatste is ons inziens bouwen voor de regio waar Lijst Kras en Volendam 80 faliekant tegen zijn.

Een ander gegeven is het huidige beleid van de provincie. Deze is vooral gericht op binnenstedelijk bouwen. De recente voorbeelden van woningbouwprojecten zoals in Landsmeer en Bergen die geen goedkeuring van de provincie hebben gekregen, bewijst deze stellingname nog eens te meer.

Dit alles vraagt dus om een zorgvuldige aanpak en besluitvorming waar het college nu mee bezig is.

Na vaststelling van de visie kan BPD naar de mening van het CDA in een eigen proces en in een eigen tempo aansluiten bij de ontwikkeling van de Lange Weeren, zonder dat dit leidt tot vertragingen in het huidige proces. Ik heb op 16 maart 2021 BPD al aangegeven om constructief met het college in overleg te treden over de toekomstige ontwikkelingen en de om de meest kansrijke manieren te spreken over de inrichting van het landschap, de indeling daarvan, aansluiting van de infrastructuur, et cetera.

Samenvattend voorzitter is en blijft het CDA van mening dat de gemeente deze strohalm voor de lange Weeren moet pakken om woningbouwplan a en b te realiseren teneinde te voorkomen dat 1000 gezinnen straks in de kou staan en daarmee een generatie verloren gaat om een woning te kunnen bemachtigen in onze gemeente.

Als we vanavond geen volgende stap tot realisatie van woningbouw in de Lange Weeren kunnen zetten, dan hebben de politieke partijen die hier een andere mening over hebben het nodige uit te leggen naar hun achterban. 1000 gezinnen zullen straks in de kou staan en zal er voor hun in de komende decennia geen toekomst zijn om in deze prachtige gemeente te kunnen en mogen wonen. Wat de sociale en maatschappelijke impact in gemeenschapszin hiervan is en wat de economische gevolgen zijn, laat zich raden.

Afsluitend wil ik namens de CDA-fractie graag nogmaals benadrukken dat op grond van de Wet Ruimtelijke Ordening de raad in het vervolgproces aan zet blijft bij de beoordeling van de ruimtelijke plannen en het vaststellen van het bestemmingsplan voor dit gebied. Laten we dus nu de eerste stap zetten, en met verwijzing naar Jan Schaefer ophouden met politiek gekonkel want daarin kun je niet wonen en de plannen ter visie voorleggen zodat iedereen, ook de provincie zienswijzen en bedenkingen kunnen indienen en zo van hun democratisch recht gebruik kunnen maken.