07 december 2021

De noodkreet van ondernemers is gehoord; de eerste stappen naar een nieuw bedrijventerrein in de Purmer zijn gezet!

Als CDA hebben we vóór de ontwikkeling van een bedrijventerrein in de Purmer gestemd. Een ontwikkeling die niet alleen recht doet aan onze ondernemende gemeente en ruimte geeft voor de ondernemers van de toekomst, maar ook belangrijk is om woningbouw op bedrijventerrein Julianaweg mogelijk te maken. De fracties van Zeevangs Belang en het CDA namen het initiatief om tot een gezamenlijk amendement te komen. Dat leidde er toe dat zes van de zeven fracties voor de ontwikkeling van een bedrijventerrein in de Purmer hebben gestemd. Een ontwikkeling die niet alleen recht doet aan onze ondernemende gemeente en ruimte geeft voor de ondernemers van de toekomst, maar ook belangrijk is om woningbouw op bedrijventerrein Julianaweg mogelijk te maken.

Economische Toekomst 2040
Tijdens het gezamenlijke proces “Onze Economische Toekomst 2040“ zijn er met gemeente, ondernemers en onderwijs in 2019 tien stevige ambities geformuleerd. Eén van deze ambities is: “In 2040 wonen en werken wij op de meest ideale locaties”. Dit betekent dat er enerzijds ruimte moet zijn om te ondernemen en anderzijds ruimte moet zijn het bedrijventerrein Julianaweg en Slobbeland te transformeren tot multifunctionele woon-werkgebieden.Als transformatie van beide bedrijventerreinen lukt dan maak je dit gebied aantrekkelijk en neem je tegelijkertijd de negatieve effecten van de bedrijvigheid voor de omliggende woonwijken weg, aldus de CDA-fractie. Hierbij moet je denken aan de tienduizenden vervoersbewegingen per jaar met vrachtwagens, touringcars en (bouw-) busjes over de Julianaweg en Dijkgraaf De Ruiterlaan, gecombineerd met trillingen, uitstoot fijnstof, geluids- en reukhinder.

Geen vierkante meter industriegrond beschikbaar
Sinds de Raad van State een streep zette door de uitbreidingsruimte van het bedrijventerrein Edam-West is er in de gemeente geen vierkante meter industriegrond meer beschikbaar. Deze situatie vormt een enorm risico voor het veiligstellen van genoeg banen voor de gemeente in de toekomst en het behoud van bedrijven binnen de gemeentegrenzen van Edam-Volendam. Binnen de regio Waterland is nog zeer beperkt ruimte beschikbaar op het bedrijventerrein Baanstee-Noord III.

Om invulling te geven aan de Economische Visie is dus schuifruimte nodig om de groei- en transformatieambities te realiseren. De meest voor de hand liggende keuze is dan ook het deel van de Purmer dat binnen de gemeentegrenzen van Edam-Volendam valt tot een nieuw toekomstbestendig bedrijventerrein om hiermee in eerste instantie:

•             de transformatie van de Julianaweg en Slobbeland naar een multifunctioneel woon-werkgebied mogelijk te maken;

•             bedrijven uit de gemeente (liefst uit de zwaardere milieucategorie) te laten verhuizen naar dit gebied;

•             ruimte te hebben om te kunnen starten en te groeien;

•             invulling te geven aan de vervangingsvraag in de kernregio Waterland;

•             kansen te bieden aan innovatieve en duurzame bedrijvigheid.

Met het ingediende amendement wordt het te ontwikkelen bedrijventerrein begrensd door de Oosterweg, Edammerweg en N244 tot aan de grens van de huidige Baanstee-Noord III.
Al eerder is door de CDA-fractie de assemblage en productiefaciliteit genoemd voor houtbouw/biobased bouwen in de woningbouwproductie. Als gemeente met een forse (regionale) bouwopgave, grote innovatieve bouwers én de groei van leerlingenaantallen die kiezen voor een technisch beroep is dit een enorme kans voor onze gemeente. De Purmer kan ruimte bieden om  duurzame bedrijvigheid te stimuleren en zo als gemeente innovatief te blijven voor onze toekomstige generaties.

Mogelijkheid verplaatsing Stadion FC Volendam
Tijdens de raadsvergadering heeft de CDA-fractie samen met de indieners van het amendement het college opdracht gegeven om de gronden waarop de wet voorkeursrecht gemeenten rust te verwerven en hiervoor een verwervingsstrategie uit te werken en de mogelijkheden te onderzoeken naar het realiseren van sportfaciliteiten zoals door inspreker Jan Smit is voorgesteld, dan wel behoud van de agrarische functie of anderszins. Met deze strategie kan de gemeente de regie voor dit gebied voor nu en in de toekomst geheel in eigen hand houden.

Zorgvuldige afweging bewoners en (agrarische) ondernemers
Het CDA is er van overtuigd dat een nieuw bedrijventerrein ontwikkeld moet worden. De mogelijkheden die dat biedt èn voor de economische toekomst, èn de werkgelegenheid èn de leefbaarheid van onze gemeente weegt daarbij voor ons het zwaarst, aldus de CDA-fractie. Maar wij beseffen ook dat met het besluit dat genomen is om tot realisatie van een bedrijventerrein voor de MKB-ondernemers in de Purmer te komen, mensen persoonlijk zullen raken. Daarom moet samen met de bewoners en (agrarische) ondernemers gezocht worden naar de beste mogelijkheden en dienen de wederzijdse belangen zorgvuldig te worden afgewogen.

Suggesties zijn van harte welkom
Het CDA staat open voor suggesties en ideeën. Neem contact op met het CDA Edam-Volendam via [email protected] of kijk op onze facebookpagina of volg ons via twitter.