21 november 2022

Heeft u al uw Energietoeslag aangevraagd?

De energietoeslag van 1.300 euro is een maatregel van het kabinet om minima tegemoet te komen voor de stijgende energieprijzen. Inwoners met een inkomen van maximaal 120 procent van het minimumloon komen in onze gemeente in aanmerking voor deze energietoeslag. Tot en 31 december 2022 is het mogelijk om de energietoeslag aan te vragen. De energietoeslag wordt opnieuw in 2023 uitgekeerd. Wethouder Tuijp geeft aan dat inmiddels ruim 1200 mensen in onze gemeente deze toeslag hebben aangevraagd.

De CDA-fractie ontvangt desondanks ook geluiden van mensen die dit nog best ingewikkeld vinden of ze voor de toeslag in aanmerking komen en hoe de toeslag aan te vragen. Daarom zetten we alles nog even op een rijtje.

U heeft recht op de energietoeslag als u:

• minder verdient dan € 1.310,05 (alleenstaand) of € 1.871,50 (samenwonend) netto per maand
  • Bijstandsuitkering
  • Inkomensvoorziening voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, ofwel een IOAW-uitkering
  • Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, ofwel een IOAZ-uitkering
  • Besluit Bijstandsuitkering voor zelfstandigen, ofwel een Bbz-uitkering

ontvangt. Als u zo’n uitkering ontvangt, dan krijgt u de energietoeslag automatisch van uw gemeente. Heeft u geen bijstandsuitkering IOAW-, IOAZ- of Bbz-uitkering, maar wel een inkomen van maximaal 120 % van het sociaal minimum? Neem dan contact op met de gemeente (WMO-loket). Zij kunnen u direct vertellen of u de energietoeslag automatisch ontvangt of dat u de toeslag bij de gemeente moet aanvragen.

Belangrijk om te weten is dat de energietoeslag geen gevolgen heeft voor uw toeslagen of uitkering. Zoals huurtoeslag, zorgtoeslag of kinderopvangtoeslag.

Om de energietoeslag aan te vragen vergt enige digitale kennis. Wilt u hierbij geholpen worden dan kunt u terecht bij het WMO loket (Stadskantoor) of de Wijksteunpunten in de gemeente. Daar zijn mensen aanwezig die u hierbij kunnen helpen.

In de maanden november en december ontvangt ieder huishouden van uw energieleverancier een bedrag van 190 euro ter compensatie van de energiekosten. Deze regeling loopt via de energieleveranciers. Zij laten u zo snel mogelijk weten hoe u uw geld ontvangt. Voor vragen en antwoorden neemt u contact op met uw eigen energieleverancier.