14 maart 2022

Verkiezingsspecial NIVO: Marcella Wiffrie

In de verkiezingsspecial van de NIVO (9-3-22) kon iedere partij één kandidaat extra in de schijnwerpers zetten!

Welk partijlid willen jullie in de schijnwerpers zetten?

Marcella Wiffrie staat op plaats 5 van de kieslijst van het CDA. Wij hebben haar leren kennen als een bijzonder gedreven vrouw, deskundig en daadkrachtig. Marcella heeft een stevige carrière, kan met haar enthousiasme en ideeën mensen in beweging brengen en is daarom een waardevolle aanvulling van onze CDA-fractie.

Stel uzelf eens voor. Vertel in maximaal 400 woorden zowel over uw privésituatie als waarom u in de politiek bent gestapt.

Samen met mijn man en onze twee dochters woon ik in de Broeckgouw in Volendam. Momenteel werk ik bij de gemeente Purmerend als Strategisch Adviseur Economie. De ruimtelijke-economische dossiers van Edam-Volendam zijn mij goed bekend omdat ik de afgelopen 12 jaar het economische beleid heb mogen ontwikkelen en de ondernemersbelangen heb mogen behartigen. Waar ik mij vooral sterk voor heb gemaakt is het zoeken naar creatieve mogelijkheden en oplossingen om de (soms verschillende) werelden van de ambtelijke organisatie en ondernemers met elkaar te verbinden. Ik heb mooie trajecten mogen begeleiden zoals Handboek Inrichting Openbare Ruimte, de verbouwing van het Edams Museum en de verbouwing van het pand van de Nieuwjaarsbrand. Het traject van de Economische Toekomst 2040 -waarbij ruim 400 ondernemers en onderwijsinstellingen actief betrokken waren- ben ik het meest trots op. Voor mij hét voorbeeld dat als je ruimte en vertrouwen geeft aan ondernemers en het onderwijs om de prioriteiten voor de toekomst te bepalen je tot mooie ambities kunt komen. Iets dat vanuit de gemeente destijds best gedurfd was. Het loslaten van de kaders. Maar met succes! Er kwamen gesprekken met talloze ideeën op gang en de ambities reikten veel verder dan het individuele belang. De energie die loskwam heeft tot meer begrip geleid tussen de gemeentelijke organisatie en ondernemers. En mooi om te zien hoeveel ideeën er daar zijn begonnen nu in uitvoering zijn zoals bedrijventerrein Purmer en de transformatie van Julianaweg en Slobbeland!

Ik krijg vaak de vraag hoe ik naast een jong gezin, fulltime baan, hobby’s (ik dans modern bij de dansschool La-Danse in Edam) ook nog tijd over heb voor politiek. Hoewel ik niet kan ontkennen dat het druk is en het de nodige timemanagement kost is het zeker niet onmogelijk! Ik vind het belangrijk dat de gemeenteraad een afspiegeling van de gemeenschap is en ook werkende jonge ouders een stem hebben. En waar een wil is, is een weg! Ik heb mij altijd met volle overtuiging ingezet om de gemeente en de toekomst van de gemeente te verbeteren. Vanuit mijn rol als adviseur en nu door mij verkiesbaar te stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Maar wel vanuit mijn eigen normen en waarden; respectvol, begripvol en in samenwerking. Het CDA is een logische keuze voor mij. Als stabiele, betrouwbare en ervaren middenpartij hebben zij lokaal hun sporen verdiend. En met grote voorbeelden zoals Jaap Bond en Mona Keijzer hoop ik (ooit) in hun voetsporen te kunnen treden en voor een creatieve en frisse wind te kunnen zorgen!

Waarom is het volgens u belangrijk om te gaan stemmen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen?

De gemeenteraad beslist over onderwerpen die dichtbij mensen liggen. Dat zijn lang niet alleen onderwerpen zoals schone straten en veilige buurten. Steeds meer taken worden vanuit het Rijk aan gemeenten overgedragen (decentralisatie). Hoewel dit grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt kunnen we daarmee als gemeente meer maatwerk leveren voor onze inwoners. Ondernemers en inwoners weten zelf veel beter wat er lokaal speelt en nodig is. Dus meer dan ooit heb je met je stem invloed op wat we samen in onze gemeente gaan doen!

Waar zijn de speerpunten van uw partij? Noem er zes.

Wij hebben ‘de 10 van Vincent’. Onze 10 belangrijkste speerpunten uit ons verkiezingsprogramma, verdeeld over vier thema’s: Wonen, Ondernemerschap, Jong & Oud en Samen Leven.

1. Betaalbaar wonen voor starters en senioren
  2. De dijk van Volendam en het centrum va Edam net zo mooi als het Zuideinde
  3. Zorg voor een goede economische toekomst voor ondernemers
  4. Ruimte om te ondernemen, ook voor de ondernemers van de toekomst
  5. Investeren in goed (technisch) onderwijs in moderne schoolgebouwen
  6. Kinderen gezond en veilig laten opgroeien
  7. Investeren in onze senioren: voor vitaal oud worden
  8. Voor nog meer Olympische toppers in de gemeente
  9. Voor behoud van tradities en versterking van cultuur en evenementen
  10. Voor samenwerking, geen verdeeldheid

ZORG IN EDAM-VOLENDAM

Moet de gemeente trekker zijn voor een zorgcomplex in Edam?

Als CDA fractie zijn wij voor het woonzorgcomplex de Meermin in Edam! We blijven ons inzetten om ouderenvoorzieningen in Edam te behouden waarbij wij de Friese Vlaak (woonconcept voor een vitale leefgemeenschap ) als voorbeeld willen stellen. Het CDA zet zich in voor ontmoetingsplekken voor senioren in samenwerking met de Koepel Sociaal Domein. Dat geldt ook voor ouderenhuisvesting in combinatie met zorg. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is dat onze oudere inwoners over het algemeen willen blijven wonen in het dorp of in de stad waar ze zijn geworteld. Ook dit is een belangrijk voorbeeld van de sociale samenhang, want vrijwilligerswerk, mantelzorg en familiebanden gaan vaak hand in hand. Sommige inwoners leven in eenzaamheid. Mensen die zich eenzaam voelen vragen vaak niet actief om hulp aan buren, vrienden of familie. Ook komt het voor dat iemands omgeving geen hulp kan bieden. Voor het CDA is het onverteerbaar dat mensen hun dagen doorbrengen in eenzaamheid. Wij willen dat inwoners die (ongewenst) eenzaam zijn actief worden geholpen om weer mee te doen in de samenleving.

Bent u voorstander van een permanente ambulancepost in Volendam?

Die is er al. Wij zijn blij dat de nieuwe eigenaren van het Gezondheidscentrum Volendam een 24 uurs ambulancepost hebben ingericht. Vooral bij spoedeisende hulp waarbij elke seconde telt zijn dit voorzieningen die voor veel inwoners letterlijk het verschil tussen leven en dood kunnen betekenen.  Als je kijkt naar voorzieningen in het algemeen doen we het als gemeente goed; zeker in verhouding tot andere gemeenten. Daar mogen we best trots op zijn! We moeten de voorzieningen zoveel mogelijk behouden om meer zelfstandig en minder afhankelijk te zijn van onze omgeving zodat we de kwaliteit van leven hoog kunnen houden

DUURZAAMHEID

Wat zijn uw standpunten met betrekking tot duurzaamheid en energietransitie?

Zelf ben ik een groot voorstander van innovaties die niet alleen duurzaam zijn maar ook goed zijn voor de economie en het onderwijs/werkgelegenheid. Als je kijkt naar het bedrijfsleven zie je dat het besef én de wil er is om verder te kijken dan alleen geld verdienen. Bedrijven proberen steeds meer circulair te worden en zijn zich bewust van het effect op de langere termijn voor toekomstige generaties. Vaak lijken economie en duurzaamheid twee tegenpolen van elkaar. Maar dat hoeft lang niet meer altijd zo te zijn. Zolang je innovatie stimuleert door ruimte te geven aan creatieve oplossingen en durft te experimenteren. Daar heb je als overheid invloed in. Het beleid van de gemeente moet hierin meeveren en niet belemmeren. Ontwikkelingen zoals biobased bouwen (met CLT hout bijvoorbeeld) is een ontwikkeling waar onze gemeente voorloper in kan worden. Een houtbouw woning is niet alleen gezond, solide en kwalitatief goed, het draagt ook bij aan CO2 opslag en kan razendsnel geproduceerd worden. Met de regionale woningbouwopgave waar er veel gebouwd gaat worden de aankomende tijde. Een prachtige technische school als de Triade in Edam waar leerlingenaantallen nog steeds toenemen. En alle innovatieve bouwbedrijven die hierin stappen willen maken hebben we een unieke kans om duurzaamheid en economie/werkgelegenheid te combineren!

WELKE SMAKEN 'GRATIS BIER' WENSEN JULLIE HIER? Met andere woorden; wat zijn jullie meest ambitieuze, moeilijk realiseerbare of zelfs ludieke plannen?

De plannen in ons verkiezingsprogramma zijn realistisch en realiseerbaar. Dat is ook onze kracht dat we geen verkiezingsleuzen roepen die eigenlijk niet realiseerbaar zijn of waar we als gemeente geen zeggenschap over hebben, maar dat we doen wat we beloven. Dat is misschien minder ludiek of opvallend maar maakt ons wel een betrouwbare en stabiele (bestuurs-)partij. Maar als ik er dan toch een ludieke mag noemen willen we met het programma FEL (Fit en Lenig) ervoor zorgen dat onze ouderen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven. De ouderen van nu zijn niet meer de ouderen van toen en staan nog midden in de samenleving. Ze hebben andere wensen, eisen en begeleiding nodig op het gebied van gezondheid & voeding, sport & beweging, vrije tijd, bestrijding eenzaamheid, maar ook aan mobiliteit, huisvesting en infrastructuur. Door hier een integraal programma voor te ontwikkelen kunnen we zorgen dat onze ouderen vitaal oud kunnen worden!

WONINGBOUW

Hoe wilt u de woningmarkt weer bereikbaar maken voor woningzoekenden?

Als gemeente moeten we  alles op alles zetten om locaties snel voor woningbouw (koop én huur) geschikt te maken. Voor senioren dichtbij de kernen en faciliteiten in de buurt om de doorstroom in de woningmarkt te bevorderen. Maar vooral ook voor jongeren en kleine huishoudens. Binnenstedelijk is er vooral ruimte voor appartementen. De broodnodige eengezinswoningen  worden veel te duur voor de woningzoekenden. We hebben locaties nodig waar we betaalbare woningen kunnen bouwen! Bedrijventerrein Julianaweg is een van de mogelijkheden maar voordat hier volop gebouwd kan worden zijn we jaren verder. En dan loopt het woningtekort alleen maar op. Je zult maar graag een gezinnetje willen hebben,  maar geremd worden omdat je tot je 30ste bij je vader en moeder moet blijven wonen omdat koop niet te betalen is. Of met heel veel geluk na jaren een huurhuis te kunnen bemachtigen omdat de wachtlijsten lang zijn. Of steeds worden overboden waardoor een rijtjeswoning voor de prijs van een villa weggaat. En dan heb ik het nog niet over de schrijdende gevallen van gescheiden mensen die woonruimte zoeken en nu vaak aan de particuliere markt overgelaten zijn. We moeten er alles aan doen om deze crisis het hoofd te bieden. Ik zou willen pleiten om nog meer diversiteit te stimuleren in het woningaanbod. Niet alleen de standaard eengezinswoningen met een beukmaat van 5,70m maar om juist ook te kijken naar innovatieve concepten voor bijvoorbeeld kleinere huishoudens, woningen die je later modulair kunt uitbreiden en ook aanbod in woningen voor 1-2 persoonshuishoudens. Als we creatief gaan kijken naar locaties en woningtypen bouwen waar er op dit moment vraag naar is kunnen we misschien wel (tijdelijk?) bouwen om de woningnood tot 2030 op te lossen. Aan de duur van het bouwproces van de woning hoeft het niet te liggen. En er zijn inmiddels duurzame oplossingen om op een snelle manier betaalbare woningen te realiseren. Een betaalbare complete kwalitatieve (CLT) woning kan al in 6 dagen in de fabriek geproduceerd worden en in z’n geheel op een vrachtwagen worden gezet en binnen een dag klaar neergezet worden. En als voordeel heeft dat de woning ook weer hergebruikt kan worden en verplaatst kan worden naar een andere locatie.

INFRASTRUCTUUR

Waar zijn er volgens u nog verbeterpunten mogelijk?

Ondernemers hebben aangegeven in 2040 in 10 minuten in Amsterdam te willen zijn. Een ambitieuze ambitie maar het gaat natuurlijk om een goede doorstroming van de N247 door een 2x2 baanstunnel bij Broek in Waterland en om ook open te staan voor nieuwe vormen van mobiliteit. Verder mis ik goede oost-west verbindingen voor openbaar vervoer en bijvoorbeeld fietssnelwegen en doorlopende fietspaden voor de (elektrische) fiets. Met daarbij goede bijpassende oplaadvoorzieningen voor de elektrische fiets. Ook is het belangrijk dat alle kernen in de gemeente goed met het OV bereikbaar blijven! Wat zou het mooi zijn als de verbinding bij de sluis van Edam ook voor fietsers en kinderwagens geschikt wordt gemaakt. Als inwoner van de Broeckgouw kom ik graag bij het Strandbad in Edam maar vind de overgang ongeschikt en onveilig voor jonge kinderen. Met een kinderwagen over de sluis heen lukt al helemaal niet. Net als heel veel andere inwoners wandel ik graag over de dijk richting het buitengebied. Hier zie ik ook kansen voor verbetering en uitbreiding van fiets- en wandelpaden. Het prachtige buitengebied is hier uitermate geschikt voor en mag wat mij betreft meer gestimuleerd worden!

ONDERWIJS

Hoe kijkt u naar andere vormen onderwijs?

Via mijn werk ben ik direct betrokken bij Stichting PurmerValley en de H20 Esports Tech Campus in Purmerend (van o.a. Dirk Tuijp). Het onderwijsconcept zoals daar wordt vormgegeven; innovatief, passend bij wat de jeugd van de toekomst nodig heeft, directe aansluiting met het bedrijfsleven is hét voorbeeld van hoe we het in de toekomst in onze gemeente moeten doen. Esports en gaming is de trigger waardoor er uiteindelijk veel jongeren geïnteresseerd raken en kiezen voor een baan in de techniek. En deze technici hebben we broodnodig! Door de snelheid van digitalisering en innovaties is het nog meer van belang dat het onderwijs beter aansluit op de behoefte van de bedrijven en de jongeren. Het bedrijfsleven vraagt al jaren om de zo gewenste Technische Havo binnen onze gemeente dat door het DBC jammer genoeg (nog) niet van de grond komt. De flexibiliteit van het onderwijs op de Triade is een voorbeeld waarbij ook tussentijds het aanbod kan worden aangepast. Het is niet voor niets een superschool! Tot slot zou ik heel graag zien dat volwassenonderwijs een stevigere positie krijgt in onze gemeente. Schoolgebouwen staan 's avonds en in het weekend leeg; doodzonde! Waarom laten we geen kleine start-ups voor een klein bedrag gebruik maken van de ruimtes om zo leerlingen meer in aanraking te laten komen met de praktijk. Door de toekomstige schoolgebouwen modern en multifunctioneel in te richten zorg je dat het onderwijs veel meer centraal komt te staan in de gemeenschap. Je bent nooit te oud om te leren!

WERKGELEGENHEID EN WELVAART

Waar liggen volgens u mogelijkheden voor werkgelegenheid?

Inwoners moeten - als ze dat willen- kunnen werken in onze gemeente. Werkgelegenheid is ontzetten belangrijk om als gemeente vitaal en levendig te blijven. Met onze vele ondernemers en familiebedrijven zet ik mij voor een sterk MKB, de kern van gezond ondernemersklimaat. Ook is de aansluiting met het onderwijs onmisbaar om een gezonde economie te behouden. Als CDA vinden we het belangrijk om ruimte te geven aan initiatieven en innovatie te stimuleren. Duurzame economie is hierin van groot belang. Niet alleen voor het milieu, maar ook voor iedereen die deel uitmaakt van deze economie. Dat geldt voor werknemers en werkgevers die naar stabiliteit verlangen en voor de vrijwilligers en organisaties die een onmisbare bijdrage leveren in Edam-Volendam.

Tijdens het gezamenlijke proces “Onze Economische Toekomst 2040“ zijn er met gemeente, ondernemers en onderwijs in 2019 tien stevige ambities geformuleerd. Eén van deze ambities is: “In 2040 wonen en werken wij op de meest ideale locaties”. Dit betekent dat er enerzijds ruimte moet zijn om te ondernemen en anderzijds ruimte moet zijn het bedrijventerrein Julianaweg en Slobbeland te transformeren tot multifunctionele woon-werkgebieden. Als transformatie van beide bedrijventerreinen lukt dan maak je dit gebied aantrekkelijk en neem je tegelijkertijd de negatieve effecten van de bedrijvigheid voor de omliggende woonwijken weg. Als CDA hebben we vóór de ontwikkeling van een bedrijventerrein in de Purmer gestemd. Een ontwikkeling die niet alleen recht doet aan onze ondernemende gemeente en ruimte geeft voor de ondernemers van de toekomst, maar ook belangrijk is om woningbouw op bedrijventerrein Julianaweg mogelijk te maken.

Er is nog weinig ruimte beschikbaar op de Baanstee Noord. We hebben het bedrijventerrein in de Purmer ( waarbij het grootste deel van de Purmer groen en agrarisch blijft) nodig om de groei- en transformatieambities te realiseren. Ook voor al die ondernemers die nu nog op school zitten en later een eigen bedrijf willen starten!

Welke belasting kan wat u betreft lager?

De hondenbelasting mag van mij worden afgeschaft en de toeristenbelasting mag van mij anders worden ingericht. Als we meerdaags toerisme willen stimuleren omdat deze minder overlast geven en meer besteden dan flitsbezoekers dan verbaas ik mij over de jaarlijkse forse verhoging van deze belasting. De belasting gaat naar de algemene middelen en wordt uiteraard indirect gebruikt om o.a. voorzieningen op peil te houden en toeristische subsidies te verstrekken. Maar dit is onvoldoende om echt verandering en kwaliteit te kunnen realiseren. Wil je een omslag maken naar duurzaam toerisme zal er meer geïnvesteerd moeten worden. Als gemeente en ook samen met het bedrijfsleven. En dan gaat het niet alleen over het investeren en financieren van initiatieven van bijvoorbeeld het Toeristisch Platform i.s.m. het Cultuurplatform maar ook goede professionele marketing. Daarnaast heeft het centrum van Edam en vooral de dijk en de haven van Volendam een kwaliteitsupgrade nodig. Hoe mooi zou het zijn als de uitstraling van het Zuideinde doorgetrokken zou kunnen worden naar de haven en de dijk en de beleving met het water wordt vergroot door een betere inrichting. Voor onze inwoners én bezoeker. In het HIOR (Handboek Inrichting Openbare Ruimte) staan prachtige voorbeelden van hoe de dijk eruit kan komen te zien!

Moet de gemeente blijven investeren in sportaccommodaties?

Wij hebben sport en stimuleren van (top)sport voor jong en oud als een van onze speerpunten benoemd. De functie van sport - zowel in de top als in de breedte - mag en moet niet worden onderschat, vanwege de positieve bijdrage aan andere maatschappelijke en sociale ontwikkelingen. Het CDA is voor ondersteuning van de Stichting Ringen om Volendam. Deze stichting ondersteunt topsporters om de Olympische of Paralympische spelen te behalen. Deze topsporters zijn voorbeelden voor onze jeugd! Sport en gezondheidspreventie zijn een gouden koppel. We willen meer aandacht voor gezonde voeding en sporten met name onze jongeren door onder meer mee te doen met JOGG (jongeren op gezond gewicht). Wij willen ook bekende sporters inzetten als ambassadeur voor een gezonde levensstijl en gaan sportverenigingen meer betrekken bij het preventiebeleid. Naast sporten in verenigingsverband zijn er ook veel mensen die buiten aan sport doen. Dat willen we stimuleren met een buitenruimte die hiertoe uitnodigt, bijvoorbeeld met het uitzetten van hardlooproutes, goede wandelpaden en kleinschalige sportvoorzieningen in de openbare ruimte. Ook investeren in sportaccommodaties is iets dat al jaren op de CDA agenda staat. Als sportwethouder is Vincent Tuijp verantwoordelijk geweest voor  de prachtige  Sportcampus en nieuwe sporthal De Seinpaal. Maar er zijn nog een aantal locaties met name in Edam die ook aan een moderniseringsslag toe zijn.

LEEFBAARHEID

Moet de gemeente trekker zijn voor voorzieningen in woonwijken?

Bewoners van een wijk weten het beste wat er in hun buurt nodig is. Ik zou willen zien dat initiatieven van bewoners meer gestimuleerd en omarmd worden, eventueel met een wijkbudget. In veel andere gemeenten is dit een succes gebleken waarbij inwoners meer zeggenschap krijgen en meer betrokken worden. Bewoners komen gezamenlijk met een plan en kunnen onder een paar simpele voorwaarden aanspraak op het budget maken. Belangrijk is wel dat er niet allerlei onhaalbare regels aan zitten. Vaak wil de gemeente elk risico uitsluiten waardoor de drempel om iets voor je wijk te betekenen voor veel inwoners daardoor te hoog komt te liggen. Ook hier is het een kwestie van wat meer vertrouwen te hebben en meer ruimte te geven aan burgerinitiatief. De gemeente kan helpen om voorzieningen te realiseren of initiatieven te realiseren als het in de wijk wel nodig is maar nog niet helemaal tot stand komt.

Vanwege aanhoudende groei ontstaan er steeds meer overlastgevallen. Hoe wil uw partij dat aanpakken?

Een veilig thuis, een veilige leefomgeving is een basisrecht. Dat is nu actueler dan ooit, nu op een paar honderd kilometer afstand mensen dakloos worden door een oorlog. We hopen nooit in een dergelijke situatie te hoeven leven. De beelden en verhalen die eruit voortkomen, leren ons wel hoe belangrijk solidariteit is, en het nemen van verantwoordelijkheid.

Naast orde en handhaving voor de extreme gevallen is het belangrijk om te achterhalen wat de oorzaak is van de overlast om eventuele andere inzet te plegen. Daarom stimuleren wij ook sportactiviteiten en jeugdprogramma´s zoals LEF. Het liefst werken we aan solidaire en harmonieuze samenleving, zodat we minder hoeven te leunen op overlast maatregelen. De gemeenteraad heeft invloed in het lokale integrale veiligheidsplan waarin lokale wensen en prioriteiten richting de politie opgenomen kunnen worden. Onder leiding van de burgemeester is er regelmatig overleg in de veiligheidsdriehoek waar ook aandacht is voor deze overlastgevallen. Hoewel sommige zaken vertrouwelijk zijn is er behoefte aan regelmatige terugkoppeling of communicatie met de buurt vanuit de gemeente. Wij willen hier meer aandacht voor gaan vragen.

Welk standpunt neemt uw partij met het verplaatsen van alle festiviteiten van de centra naar terreinen naar de randen?

Dat is afhankelijk of het gaat om een grootschalig evenement of een evenement dat juist aansluit bij de historische kern (bijvoorbeeld een kunstroute). Evenementen zijn belangrijk voor de levendigheid waarbij steeds gekeken moet worden wat de beste locatie is en ook rekening gehouden wordt met de leefbaarheid van omwonenden. Het CDA wil dat tradities en festiviteiten behouden en zoveel mogelijk faciliteren. Als voorbeelden de Kermissen, Sinterklaasintochten, Kaaspop, Muziekdag, Derdeklaphekfestival, Volendammerdag, Singelfestival, etc. Een sterke identiteit versterkt het gevoel dat je ergens thuishoort. Het ondersteunen kan voor een deel met geld, maar ook door het aanbieden van locaties of het helpen bij het afgeven van vergunningen. De coronacrisis heeft de toeristische en culturele sector hard geraakt: musea en zalen moesten dicht, festivals en concerten werden afgelast en de repetities van orkesten, koren en toneelverenigingen werden stopgezet. We misten de inspiratie en de ontspanning die kunst en cultuur brengen. Het is de reden om alles op alles te zetten om te voorkomen dat de crisis leidt tot blijvende schade in de culturele sector en het rijke verenigingsleven in onze gemeente. Indien nodig is het CDA voor een lokaal herstelplan voor de culturele sector. Ook stimuleren we de samenwerking tussen het Toeristisch Platform en het Cultuurplatform. Geen toerisme zonder cultuur. Geen cultuur zonder bezoekers. Cultuur maakt het leven leuk!

IDEALE WERELD

Als uw partij de absolute meerderheid zou hebben, wat zou er dan gaan veranderen in de gemeente?

Ik geloof in de democratie en dat het gezond is dat er verschillende partijen zijn met verschillende opvattingen en standpunten. Een gemeenschap is ook divers. Als partij moet je open blijven staan voor suggesties en ideeën van andere partijen. Ook bij een absolute meerderheid zouden wij de verbinding blijven maken met de partijen op links en rechts. Tunnelvisie en verkramptheid ontstaat als je niet meer wilt luisteren naar elkaar, wilt leren en ontwikkelen. Ik mis dat nu in de lokale politiek waarbij er in mijn ogen soms respectloos met elkaar in het debat of in de media wordt omgegaan. Dat is mijn grootste twijfel geweest om de keuze voor de politiek te maken. Voor mij is de politiek niet je collegapartij in een negatief daglicht zetten of star vasthouden aan individuele belangen voor het belang van de gemeenschap, maar wel om samen te werken om resultaten te behalen en debatteren op inhoud. Ik geloof de inwoners van Edam-Volendam hier het beste bij gebaat zijn. Ik zal mij hiervoor inzetten! Stem op 16 maart CDA!