15 november 2021

Woonvisie 2022-2025: CDA zet in op betaalbare woningen voor starters en senioren

De huidige woonvisie is in 2017 vastgesteld en loopt dit jaar af en daarom zal binnenkort de nieuwe Woonvisie voor de jaren 2022-2025 ter besluitvorming worden voorgelegd aan de gemeenteraad. In de woonvisie legt de gemeenteraad de ambities op het gebied van wonen vast, en wat ervoor nodig is om die te realiseren, zodat het op deze wijze uitgevoerd kan worden door het college. Tevens is het een basis om bijvoorbeeld prestatieafspraken met de lokale woningbouwcorporaties en huurdersorganisaties te maken.  Als basis voor de actualisatie is er begin 2020 een woningmarktonderzoek uitgevoerd naar de kwantitatieve en kwalitatieve woningbehoefte in alle kernen van onze gemeente. Ook hebben er gesprekken plaatsgevonden met de lokale woningcorporaties en de seniorenraad.

CDA zet in op betaalbare woningen voor starters en senioren
Dat de woningnood erg hoog is met bijna 1600 geregistreerde woningzoekenden blijkt uit het onderzoek. Voor het CDA moet vooral de focus liggen op kleinere woningen voor senioren (in de buurt van voorzieningen) en betaalbare woningen voor starters, zowel koop als sociale huur, hetgeen ook goed aansluit bij de uitkomsten van de recente CDA Woon-enquête. We moeten als gemeente Edam-Volendam vooral voldoende capaciteit kunnen blijven bieden aan onze eigen inwoners en voormalige inwoners die terug willen keren. Het is nu eenmaal een traditie dat veel inwoners binnen de gemeente willen blijven wonen. Het bouwen van woningen kan op nieuwbouwlocaties of op zogenaamde inbrei-locaties. Denk hierbij aan de laatste fase Broeckgouw en Seinpaal in Volendam, Korsnas-terrein en de Botterschool Edam en uitbreidingsplan Waterrijk, ’t Kraaienest en voormalig cultureel Centrum in Oosthuizen.

Lange Weeren moet snel worden gerealiseerd
Voor de (nabije) toekomst zijn met name de Lange Weeren, Maria Goretti, Tase-terrein en de volgende fasen van uitbreidingsplan Waterrijk in beeld met een doorkijk naar de ontwikkelingen in de Purmer v.w.b. het realiseren van werkruimtes en bedrijfsverplaatsingen vanuit de Julianaweg en Slobbeland. Dat zou mogelijk weer nieuwe inbreilocaties op kunnen leveren. Een nog extremer idee is om de buitensporten (voetbal, atletiek) te clusteren tot één sportcomplex en de vrijkomende velden te gebruiken om binnenstedelijk te kunnen bouwen.

Voor de oudere en kwetsbare inwoners en toenemende zorgvraag in onze gemeente zal de CDA-fractie de ontwikkelingen rondom de plannen voor de Meermin op de voet blijven volgen en zullen we er alles aan doen om de ouderenvoorzieningen in Edam te behouden. Kortom een soortgelijke oplossing voor de Meermin realiseren als de Friese Vlaak, hetgeen ook geldt voor de andere kernen.

Gezond verstand gebruiken in energietransitie
Tot slot heeft het voor het CDA geen prioriteit bestaande woningen van het gas af te halen. Gebruik aardgas als transitie naar betaalbare alternatieve energiebronnen die momenteel volop in ontwikkeling zijn zoals kernenergie en waterstof. Zoek het in de tussentijd meer in goede isolatie van woningen en zonnepanelen op daken, zeker nu er ook mogelijkheden zijn voor Rijksmonumenten.

Suggesties zijn van harte welkom
Het CDA staat open voor suggesties en ideeën. Neem contact op met het CDA Edam-Volendam via [email protected] of kijk op onze facebookpagina of volg ons via twitter.