7. Niels Jonk

Niels Jonk (27)

Woont in: Edam

Zet zich in voor betere samenwerking en besluitvorming voor duurzame ruimtelijke ontwikkelingen.

Na de opleiding planologie heeft Niels ruim 5 jaar gewerkt voor de gemeente Edam-Volendam. Hier hield hij zich onder andere bezig met ruimtelijk beleid, de invoering van de Omgevingswet en ontwikkelingen zoals het toekomstig bedrijventerrein in de Purmer. Nu heeft hij zich als nieuwkomer aangesloten bij onze partij. Zijn motivatie: bij het CDA Edam-Volendam wordt effectief en resultaatgericht politiek bedreven op de inhoud. Alleen die houding in de gemeenteraad leidt tot waardevolle, toekomstbestendige besluiten die de leefomgeving van onze inwoners beïnvloedt.

Niels, opgegroeid in Volendam en nu woonachtig in Edam, is allround inzetbaar op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling. Hij schuwt er daarbij niet voor om het belang van de lange termijn boven de korte termijn te stellen, en oog te hebben voor regionale samenwerking. Duurzame regionale samenwerkingen zijn nodig om lokaal onafhankelijk te kunnen blijven. Niels vindt dat de gemeenteraad moet sturen op hoofdlijnen en visie, en erop toezien dat de gemeente zich volgens de juiste koers ontwikkelt. Hierin moet ruimte zijn voor mensen om zelf initiatieven op te zetten en die koers voort te kunnen zetten. Zo kunnen we bijvoorbeeld aan de slag met onze sportfaciliteiten. Onze sportsector, grotendeels gedragen door vrijwilligers, produceert keer op keer sporttalenten. Zelfs tot olympisch niveau. Die koers moet de gemeente ondersteunen door sport toegankelijk te maken voor iedereen: voor de lol, de gezondheid en voor wereldrecords!

“Als watersporter realiseer ik me wat voor bijzondere en unieke plek onze gemeente is. Vanaf het Markermeer en de Gouwzee vervallen de denkbeeldige grenzen tussen Edam, Volendam en het omliggende poldergebied. Als we denkbeeldige onderlinge verschillen wat vaker kunnen laten varen, kunnen we ons leven nóg beter maken.”