24 mei 2016

Bezoek aan de Joodse synagoge te Bussum

Afgelopen vrijdag waren we met een grote groep CDA-leden op bezoek bij de Joodse gemeenschap in de synagoge aan de Kromme Englaan te Bussum. We werden ontvangen door dhr. Paul Joseph en mevr. Annet Betsalel en werden van harte welkom geheten. Als CDA zijn we de eerste politieke organisatie die op deze wijze een bezoek bracht aan het Joodse gemeenschapshuis.

Na een uitleg over de historie van de synagoge werden we geïnformeerd over de wijze waarop het samenzijn van de gemeenschap wordt gehouden. Een dienst kan bijvoorbeeld alleen plaatsvinden als er minimaal 10 mannen aanwezig zijn. Verder werden indrukwekkende verhalen verteld over de periode dat de Joodse mensen tijdens de oorlogsjaren werden vervolgd door de Duitse onderdrukkers. De gemeenschap toonde daarna veel veerkracht om het leven weer op orde te brengen.

Momenteel wordt veel onderzoek verricht naar achtergrondverhalen over het verzet in de verschillende steden en dorpen binnen de regio Gooi en Vechtstreek. Deze verhalen maakte diepe indruk op de onderzoekers en op ons als enthousiaste toehoorders. Tijdens het genot van een kop koffie of thee werden er nog veel vragen gesteld door de verschillende deelnemers van deze geslaagde bijeenkomst.