CDA Regiotour Noord-Brabant
10 november 2021

CDA stelt vragen over gymproblemen Jozefschool

Door het slopen van het oude gemeentehuis en de sporthal moeten de kinderen van de Jozefschool 30 minuten lopen dwars door het centrum van Muiden om 45 minuten te gymmen.

Dit is onveilig en zorgt voor veel omhaal voor de docenten van de school.

Wethouder Hendrikse is zelf langs geweest, maar er gebeurd niets. Het CDA wil zo snel mogelijk een oplossing, bijvoorbeeld een nieuwe gymzaal in de buurt, daarom hebben we vragen gesteld.

Onze inleiding en vragen:

Met de sloop van het voormalige gemeentehuis in Muiden is ook de aanpalende sporthal inmiddels gesloopt ten gunste van de bouwontwikkeling voor het appartementencomplex.

Bij de behandeling van het Bestemmingsplan Het Anker is onder meer door het CDA aandacht gevraagd voor een adequate en (verkeers)veilige oplossing voor de gebruikers van de sporthal en dan met name de gymlessen van de Jozefschool in Muiden indien met de sloop zou worden gestart.

Sinds het niet meer gebruikmaken van de sporthal is als alternatief voor de gymlessen door de gemeente de gymzaal van de PC Hooftschool als (tijdelijk) alternatief aangegeven.

Het CDA constateert echter, mede door signalen vanuit bezorgde ouders en schoolleiding, dat er van een adequaat en (verkeers)veilig alternatief geen sprake is.

De schoolleiding is hierover in gesprek met de gemeente, waarbij wethouder Hendriks op uitnodiging zelf heeft kunnen ervaren op welke wijze de kinderen en begeleiders te voet van de Jozefschool naar de PC Hooftschool moeten gaan en welke maatregelen de school moet nemen om dit zo veilig mogelijk te laten plaatsvinden, onder andere door de klassen te halveren en de begeleiding te verdubbelen. Tevens wordt in plaats van de vereiste 2x per week nu maar 1x per week gymles verzorgd.

Het CDA heeft hierover de volgende vraag aan het college:

1. Is het college van mening dat de aan de Jozefschool geboden alternatieve gymfaciliteit in de PC Hooftschool een adequate en (verkeers)veilige oplossing is?

Zo ja, waarom wel?

1. Indien het college van mening is dat het geboden alternatief geen adequate en (verkeers)veilige oplossing is welke mogelijke alternatieven worden dan op dit moment onderzocht, zoals b.v. een andere (semi)permanente sport/gymlocatie?
  2. Is het college het met het CDA eens dat een alternatief het meest adequaat en (verkeers)veilig is als deze wordt voorzien om en nabij de Jozefschool zelf, waarbij sprake is van een korte loopafstand en een veilige looproute? Zo nee, waarom niet?
  3. Is het college het met het CDA eens dat voor de Jozefschool de nog nieuw te bouwen Sporthal op de Bredius, op basis van dezelfde bezwaren die nu worden ervaren bij de tijdelijke oplossing, feitelijk niet de sport/gymvoorziening wordt die de Jozefschool nodig heeft? Zo nee, waarom niet?
  4. Zijn er op dit moment locaties om en nabij de Jozefschool aanwezig waar wel een sport/gymvoorziening kan worden gerealiseerd die welpassend en (verkeers)veilig is?
  5. Binnen welke termijn is te verwachten dat de huidige bezwaren m.b.t. de alternatieve sport/gymlocatie bij de PC Hooftschool zijn opgelost.