Scootmobiel
04 december 2021

CDA wil veilige rolstoelen en hulpmiddelen voor ouderen

De gemeente heeft offertes opgevraagd voor nieuwe rollators en andere hulpmiddelen.

Het CDA wil dat de kwaliteit van deze spullen, die door veel oudere en kwetsbare inwoners worden gebruikt, goed is.

De gemeente lijkt kwaliteit in de offerte niet zo belangrijk te vinden. Daarom hebben we vragen gesteld aan de wethouder.

Hieronder de vragen.

Voor vragen:

Raadslid Arie Mastenbroek ([email protected])

Inleiding

Onlangs is door de regio Gooi- en Vechtstreek de aanbesteding gestart voor Hulpmiddelen WMO.

Ons is gebleken dat in deze aanbesteding geen financiële ondergrens is aangegeven. Voor zo ver het CDA weet is er de laatste 2 jaar geen enkele gemeente meer geweest die een dergelijke ondergrens niet in het aanbestedingsdocument heeft opgenomen. De reden hiervan is immers dat het verleden heeft aangetoond dat het niet opnemen van een ondergrens juist zorgt voor een kwaliteitsdaling dan wel leveranciers die onder kostprijs leveren.

In het collegevoorstel (zaaknummer: 1073743) over deze aanbesteding van de Gemeente Hilversum is onderstaande te lezen: (bijgevoegd)

In het programma van eisen is veel aandacht voor de kwaliteit van de producten, levertijden, persoonsgerichte ondersteuning, evaluatie en monitoring. De leveranciers worden geacht aan alle kwaliteitsstandaarden te voldoen. De gunning wordt daarom vooral bepaald door de prijs. De leverancier met de scherpste prijs krijgt ook het grootste aandeel in de omzet.

Het gunnen van de aanbesteding aan degene met de scherpste prijs heeft de afgelopen periode tot gevolg gehad dat een aantal leveranciers dit niet hebben overleefd. Hulpmiddelencentrum is hiervan het meest recente voorbeeld en was tevens leverancier voor G&V. Dit contract is overgenomen door Kersten Hulpmiddelen omdat zij de failliete boedel van de curator hebben overgenomen. Zij zijn op dit moment dan ook 1 van de 3 huidige leveranciers.

Wij kunnen ons voorstellen dat gerenommeerde leveranciers hierdoor wellicht niet op deze aanbesteding zullen inschrijven.

Vraag 1

Waarom is in de aanbestedingsdocument geen financiële ondergrens opgenomen?

Vraag 2

Is het college het met het CDA eens dat het niet opnemen van een financiële ondergrens bij deze aanbesteding kan leiden tot kwaliteitsdaling van deze WMO dienstverlening? Zo nee, waarom niet?

Vraag 3

Is het college het met het CDA eens dat met name voor de kwetsbare doelgroep waarvoor deze aanbesteding in de markt gezet wordt juist de kwaliteit leidend zou moeten zijn bij de gunning en niet de prijs? Zo nee, waarom niet?

Vraag 4

Is het college het met het CDA eens dat door het niet stellen van een financiële ondergrens er een aannemelijke kans is dat alleen leveranciers zullen deelnemen aan de aanbesteding die onderaan het marktaanbod opereren en uiteindelijk niet die kwaliteit kunnen leveren die van hen geëist wordt? Zo nee, waarom niet?

Vraag 5

Welke waarborgen/toetsing worden in de beoordeling gesteld die “ het kaf van het koren scheiden” en waardoor niet alleen vanwege de scherpste prijs de gunning wordt  bepaald, maar zeker ook de te leveren kwaliteit?

Vraag 6

Is het nog mogelijk om in dit aanbestedingstraject alsnog een financiële ondergrens in het aanbestedingsdocument op te nemen? Zo nee, waarom niet?