05 april 2020

Doelgroepenvervoer - hoe doe je dit goed en goedkoop?

Samen met onder andere CDA Huizen zijn we bezig met een plan voor doelgroepen vervoer.

Je kent het wel; de busjes die gehandicapten ophalen om bijvoorbeeld naar het ziekenhuis te gaan.

Hierbij is het belangrijk dat het goed geregeld is voor de gebruikers en dat er goed met het geld wordt omgegaan.

Hieronder onze samenvatting, we horen graag jouw mening:

- De huidige manier van werken is dat de gemeente een offerte uitschrijft en dat taxibedrijven mogen reageren.
- Er zijn de afgelopen tijd klachten geweest van gebruikers en er gaat soms een taxibedrijf failliet.
- Daarom kijken we er nu extra goed naar.

Mogelijke oplossingen:

- Je kan samen met de regio gaan inkopen(dus met huizen, hilversum en laren). Het voordeel is dat het goedkoper kan(want je kan de busjes beter inzetten), maar je moet ook gezamenlijke afspraken maken(in de ene gemeente mag iemand 2x per week naar zijn moeder met een busje, andere gemeente 3x per week)

- Je kan net als bij de GAD(afval) dit een gemeente taak maken en een "doelgroepvervoer bedrijf" maken.

Dit heeft als voordeel dat je bijvoorbeeld werklozen van de gemeentes(met een rijbewijs) hier aan de slag kan laten gaan. Daarnaast gaat de gemeente niet zo snel failliet en hou je de winst van het taxibedrijf(die is waarschijnlijk niet heel groot).

Maar hier zitten natuurlijk ook weer haken en ogen aan(anders hadden we het gelijk gedaan).

Is dit eerlijk voor de taxibedrijven? Kunnen de gemeentes dit wel goed opzetten(bij de GAD gaat het goed)?

Wij denken (samen met CDA Huizen) dat dit wel een goed idee is, maar dan moet de organisatie wel goed zijn. Daar zetten we dan ook op in en gaan we maandag vragen over stellen in de raad(via video)

We horen graag je mening!