03 november 2022

Eerder evalueren onderhoud openbaar groen en overige buitenruimte?!

Bij het bespreken van de begroting 2023 heeft het CDA samen met de PvdA een motie (of oproep aan het college) ingediend. Naam van de motie is 'Evaluatie beheers niveau openbare ruimte'. De gemeenteraad stemt op 9 november 2022 over deze motie en het wordt nog spannend of deze motie een meerderheid haalt. Bas Veerman, fractievoorzitter van het CDA Gooise Meren, is daar positief over: "van inwoners horen wij over klachten over het verminderde kwaliteitsbeeld van het onderhoud. Met andere woorden dat het openbaar groen er steeds slechter uit gaat zien".

Tegengestemd; nu eerder evalueren

Vorig jaar heeft het CDA  tegen de grote bezuiniging op het beheer van o.a. het groen in de buitenruimte gestemd. Helaas was de meerderheid het wel eens om het niveau van de buitenruimte in Gooise Meren naar het niveau “minimaal” te laten zakken. Dat blijkt nu ook wel dat we zien waarvoor we vreesden: nog meer stoepen met verzakte tegels, onoverzichtelijke rotondes met een meter hoog gras en verwaarloosde monumentale vestingen.
Het CDA wil graag de evaluatie daarvan vervroegen. Wat is het effect van de keuze voor het huidige onderhoudsniveau, de wijze van uitvoering van het onderhoud en de keuze voor de systematiek van onderhoud op beeldkwaliteit? We willen dat dit direct na het bloeiseizoen 2023 wordt uitgevoerd. De uitkomsten daarvan en financiële consequenties van mogelijke verhoging van het niveau willen we bespreken met de programmabegroting 2024-2027.

Motietekst

Als toelichting staat in de motie van PvdA en CDA:
Constaterende dat:

1. de huidige beheersplannen 1-1-2022 zijn ingegaan;
  2. er in het najaar van 2023, sinds 1-1-2022, twee volledige bloeicycli zijn geweest.

Voorts overwegende dat:

1. inwoners na 2 bloeiseizoenen in staat kunnen worden geacht om een beeld te krijgen van het onderhoudsniveau en de wijze van uitvoering van dit onderhoud;
  2. door het college, als ook de politieke fracties, van inwoners klachten worden ontvangen over het verminderde kwaliteitsbeeld van het onderhoud;
  3. de meerjarenbegroting de komende jaren positief uitpakt, waardoor per 1-1-2024 al de mogelijkheid aanwezig is dat het beleid op het onderhoudsniveau en kwaliteitsbeeld en/of de wijze van uitvoering van het onderhoud na de evaluatie al dan niet kan worden aangepast.
  4. niet duidelijk is of de huidige systematiek op beeldkwaliteitsniveau een juiste keuze is om uitvoering te geven aan het onderhoud van de openbare ruimte.