30 maart 2017

Gemeenteraadsverkiezingen 2018: interesse in een CDA-raadslidmaatschap, meld je aan!

Het CDA-bestuur Gooise Meren nodigt de inwoners van Gooise Meren uit om contact op te nemen als men zich namens het CDA wil kandideren voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018. Het CDA (Christen-Democratisch Appèl) is een brede volkspartij waarvan de basis wordt gevormd door de lokale afdelingen, waardoor de partij stevig verankerd is in de maatschappij. Deze basis is belangrijk, en die houden we graag breed en solide!

Wat is de rol van een raadslid?

Als raadslid vertegenwoordig je de (stem van de) burgers van je gemeente. Samen met alle andere raadsleden heb je een controlerende rol: het college van burgemeester en wethouders legt verantwoording af aan de gemeenteraad over het beleid dat zij uitvoeren en het gemeenschapsgeld dat daarvoor wordt gebruikt. Daarnaast kunnen raadsleden zelf met voorstellen komen die, zodra deze worden aangenomen door de raad, uitgevoerd moeten worden door het college.

Waarom zou je raadslid worden?

Als je belangstelling hebt voor de lokale politiek en je wilt daar zelf onderdeel van zijn omdat je denkt een constructieve bijdrage te kunnen leveren, dan is een raadslidmaatschap vast iets voor jou.

Is raadslid zijn moeilijk, uitdagend of leuk?

Alle genoemde aspecten komen van tijd tot tijd voorbij. Het ene moment houd je je bezig met een complex dossier dat misschien niet helemaal binnen je interessegebied valt, het andere moment boek je samen met je fractie een mooi resultaat voor de bewoners. Wat raadslid zijn echt leuk maakt, zijn niet alleen die geboekte resultaten, maar ook de vele en vaak diverse contacten die je vanuit je functie onderhoudt.

Hoeveel uren ben ik gemiddeld per week kwijt aan raadswerkzaamheden?

Dat wisselt nogal en hangt voornamelijk af van de grootte van de fractie en de onderwerpen waarover je als raadslid woordvoerder bent. In de regel is het ruim 15 uur per week, met af en toe een uitschieter.

Wat heeft het raadslidmaatschap je te bieden?

• De mogelijkheid je actief in te zetten voor de bewoners van Gooise Meren.
  • De kans om van dichtbij maatschappelijke ontwikkelingen te volgen en je daarin te verdiepen.
  • De gelegenheid om veel mensen – uit alle lagen van de bevolking – te leren kennen.
  • Trainings- en cursusfaciliteiten.
  • Een raadsvergoeding van bruto € 1200 per maand.

Solliciteren

Wil je solliciteren, stuur dan een duidelijke motivatie en curriculum vitae naar: raadslidworden@cdagooisemeren.nl

Meer weten

Wil je meer weten; een uitgebreid profiel van CDA-kandidaat-raadsleden is binnenkort beschikbaar. Wil je dit profiel ontvangen of je wilt iemand van het bestuur of de fractie spreken, stuur een e-mail naar: raadslidworden@cdagooisemeren.nl

Is het raadslidmaatschap niets voor jou maar je kent wel mensen in je omgeving die mogelijk geïnteresseerd zijn, dan horen we dat graag via het bovengenoemde e-mailadres.