25 juni 2022

Lente - van de voorzitter - Bert Sonneveld

Het is heerlijk lenteweer en bloemen, struiken en bomen groeien en bloeien. Vogels kwetteren en leggen hun ei. Fijn dat dit zo gebeurt na iedere herfst en winter. Zo kijk ik ook aan tegen het CDA. Al vele jaren en vele succesvolle seizoenen liggen achter ons, maar de christendemocratie is in Nederland en in Gooise Meren in winterstand. En moet wel weer tot bloei gaan komen. Alle kiemkracht is aanwezig om dat te laten gebeuren.

Wij hebben namelijk een fantastisch verhaal. Wij van de samenleving. En van de verbinding. Niet de markt, niet de overheid, maar wij mensen. Mooie visies die in Den Haag worden vertolkt door bijvoorbeeld Derk Boswijk en Henri Bontenbal.

En wij hebben de mensen. Zoals Chris van Dam: “Mijn leven staat in het teken van recht doen. Dat besef is steeds sterker geworden. Niet alleen qua kennis en qua skills, maar vooral ook als houding. En daar ben ik niet uniek in: persoonlijke integriteit, de wens om rechtvaardig behandeld te worden maar ook de integriteit van organisaties en besluitvorming is voor bijna iedereen veel meer waard dan geld of goed”.

Of zoals Froukje de Jonge: “Politiek gaat over de levens van mensen. Vooral in een gemeente is dat zichtbaar. Het CDA staat voor oplossingsgerichte politiek, is nieuwsgierig naar wat mensen meemaken en zoekt naar breed gedragen oplossingen voor problemen. Daar voel ik me bij thuis”.

Of zoals ‘onze’ Bas Veerman, die tijdens de ALV een mooie oproep deed om samen te werken; zowel fractie met het bestuur, het bestuur met de leden en de factie met de leden. En andersom. Hij riep op om bij te dragen vanuit het samen.

Graag wil ik vragen om zelf goed na te denken over een goede fractieondersteuner. Een regelneef en social media wonder en enthousiasteling. Maar voldoen jij of diegene die je op het oog hebt niet helemaal? Geeft niet. Laten we praten!

Tijdens de ALV heb ik het vertrouwen van de vergadering gekregen om uw en jullie voorzitter te zijn. Wij gaan hard werken aan ledenwerving, mensen betrekken bij de fractie en het wij-gevoel te versterken (niet wij-zij, maar wij-wij). Doet u en doe jij mee?

Want zo laten we de knop van de christendemocratie weer uitbloeien tot een mooie bloem.