04 december 2021

Onveilige trappen op Vestingwallen in Muiden

Het CDA heeft vragen gesteld aan het college over de veiligheid van de trappen op de herstelde Oostelijke vestingwallen in Muiden.

De trappen verschillen in steilte en ook de aantreden verschillen in maatvoering. Dat maakt dat sommige trappen als onveilig worden ervaren en inmiddels heeft geleid tot (bijna) valmomenten.

Fractievoorzitter Arie Mastenbroek hierover: “De Oostelijke vestingwallen zijn prachtig hersteld en een genot om naar te kijken en te bewandelen, echter uit eigen ervaring bleek dat sommige trappen wel heel steil zijn met krappe aantreden. Ik heb zelfs oudere dames zittend de steile trappen zien afkomen.”

Mastenbroek vervolgt: “Het betreden van de vestingwallen moet veilig zijn en vallen of struikelen moet zoveel mogelijk worden voorkomen. Dat is de reden dat ik daar vragen over heb gesteld. Het college heeft de vragen inmiddels beantwoord. Zij geeft aan dat voor trappen in de buitenruimte geen eisen zijn gesteld, maar dat de trappen wel voldoen aan de wettelijke eisen zoals die in het Bouwbesluit zijn opgenomen. Toch erkent men dat de trappen als niet veilig worden ervaren. Ik ben blij met het antwoord dat men toch gaat onderzoeken of de veiligheid en toegankelijkheid kan worden vergroot door b.v. het plaatsen van leuningen en/of hekwerken. We wachten het af en hopen maar dat er geen ongelukken gebeuren.”