08 maart 2018

Steffe Bak: Participatie is werk in uitvoering

In het vorige blog schreef ik al dat het CDA een uitgesproken voorstander is van participatie. Participatie zou wel eens de voorwaarde voor een gezonde toekomstbestendige lokale democratie kunnen zijn. Het vloeit logisch voort uit de ontwikkeling die we doormaken. Mensen hebben geleerd zelfstandig te denken en willen vanuit die zelfstandigheid invloed op hun leefomgeving hebben.

Maar de vraag is hoe kan participatie zo worden ingericht dat het verankerd wordt in onze democratie en ook zo ingericht dat het aansluit op de wettelijk vastgestelde taak van de gemeenteraad. Hoe breng je die twee in balans. Wensen en belangen van individuele inwoners en groepen van inwoners kunnen zo maar strijdig zijn met het algemeen belang waar de gemeenteraad over te waken heeft. Hoe voorkom je dat er bij actieve inwoners teleurstelling ontstaat. Volop vragen. Uit gesprekken blijkt in ieder geval dat bewoners die participeren behoefte hebben aan een uitstekende communicatie, het ondubbelzinnig vastleggen van afspraken en het nakomen van toezeggingen. Dat laatste lijkt logisch maar schijnt niet altijd de praktijk te zijn. Het is in ieder geval duidelijk dat aan participatie nog volop gewerkt moet worden. Het is werk in uitvoering. Werk waar het CDA van harte aan bijdraagt. En dan het liefst samen met u, lezer van dit blog.

Als u ideeën heeft over participatie en die met het CDA wilt delen stuurt u die dan naar [email protected]