15 december 2015

Steffe Bak: Duurzaamheid ver weg en dichtbij

Wat een mooie uitkomst, de slotverklaring van de klimaatconferentie in Parijs.
Ik weet niet hoe het u verging maar ik was gewoonweg verrast.
Het lijkt of er een doorbraak is bereikt. Eindelijk zijn er wereldwijde afspraken die er voor kúnnen zorgen dat er een leefbare toekomst is.
En dat is mooi want we leven niet alleen voor onszelf maar ook voor de hopelijk vele generaties die nog na ons komen. Wat opviel was de realiteitszin; geen dikke praatjes voor de bühne, geen wolkenfietserij maar daarentegen afspraken die haalbaar kunnen zijn. Makkelijk zal het zeker niet worden maar met heel veel inspanning gaan we het redden.
De conferentie in Parijs doet ons weer te meer beseffen dat duurzaamheid niet stopt bij de gemeentegrenzen van Haarlemmermeer en dat we dus ook moeten letten op de effecten buiten de eigen regio.

Denk hierbij aan het plaatsen van zonnepanelen, iets dat door de gemeente krachtig wordt bepleit.
Voor zonnepanelen is veel puur silicium nodig en de winning daarvan vraagt heel veel energie.

Dat geldt overigens ook voor de aluminium frames die om de panelen heen zitten. De meeste zonnepanelen komen uit China. Daar nu uitgerekend staan de meest vervuilende industrieën ter wereld. En of het nog niet erg genoeg is, de arbeidsomstandigheden zijn er naar onze maatstaven ook van een droevige kwaliteit. Bovendien, nadat de panelen zijn geproduceerd kost het veel fossiele brandstof om de loodzware panelen in Nederland te krijgen. Op die manier is het bijna water naar de zee dragen.

In Europa worden ook panelen gefabriceerd. Dat gebeurt in ons werelddeel op een manier die veel duurzamer is. En het kost natuurlijk minder brandstof om ze in Nederland te krijgen. Het enige nadeel is dat ze duurder zijn dan de Chinese panelen. Maar we weten dat echte duurzaamheid niet op een koopje kan. Wat zou het toch mooi zijn als we de duurzame ambities van de gemeente duurzaam kunnen realiseren.

Wellicht dat het college eens wil onderzoeken of we duurzaamheidseisen mogen stellen aan fabrikanten die zonnepanelen leveren.

Steffe Bak is raadslid voor het CDA in de Haarlemmermeer.