Steffe Bak: Meer huurwoningen in het middensegment

Er is zoals bekend een ontstellend tekort aan betaalbare woningen. Gelukkig dat de sombere jaren van stilstand achter ons liggen en er weer volop wordt gebouwd. Dat gebeurt voor het merendeel in de vrije sector en voor wie het kan betalen is dat natuurlijk prachtig. In de sociale sector is de nood echter onverminderd hoog en is het hebben van een woning voor veel starters nog altijd een stip op de verre horizon.

Gelukkig zijn er in Haarlemmermeer inmiddels lovenswaardige initiatieven om ook in de sociale sector het woningbestand al dan niet tijdelijk, versneld uit te breiden. Momenteel is bij starters de wachttijd voor een sociale huurwoning maar liefst 8,5 jaar en die tergend lange wachttijd gaat de komende jaren naar verwachting dalen.

Maar hiermee worden de problemen niet opgelost. Door de veranderde regelgeving voor het huren van een sociale woning en de steeds strengere eisen voor een hypotheek is er een snel groeiende categorie die helemaal knel zit. Dat zijn mensen die te veel verdienen voor een sociale huurwoning maar te weinig om te huren in de vrije sector en ook te weinig om een hypotheek te krijgen. Mensen die de laatste jaren tussen wal en schip gekomen zijn. Mensen aangewezen op een huurwoning in het zogeheten middensegment met huren tussen de 700 en 1000 euro. Maar helaas, die huurwoningen zijn er nauwelijks.

Er zijn plannen in ontwikkeling voor bouwen in het middensegment maar qua aantallen gaat het om niet meer dan een hand water op de spreekwoordelijk gloeiende plaat. Er zullen grote stappen gezet moeten worden om in dat segment flinke aan de slag te gaan. De gemeente zal beleggers moeten interesseren om in dit segment te bouwen. En gelet op de enorme behoefte graag ook hier versneld aan de slag.

Steffe Bak