13 februari 2015

Steffe Bak: Participatie; doe wat je zegt

Onlangs ontving de gemeenteraad een brief van inwoners van Badhoevedorp waarvan de inhoud mij de pet over de oren deed zakken.

Ik besef dat ik nu wel erg met de deur in huis val, dus eerst maar even een 'wat voorafging’.

Ik word op straat nogal eens aangesproken over het wel en wee in de gemeente.

Extra interessant als ook anderen zich in zo'n gesprek mengen. Op straat proef je dan de afstand tussen het gemeentebestuur en de inwoners. In mijn periode als wethouder heb ik vol overtuiging geprobeerd die afstand te verkleinen. En dat lukte ook, bijvoorbeeld door inwoners mee te laten beslissen over het ontwerp van hun dorpshuis zoals gebeurd is in Badhoevedorp en Zwanenburg.

Een dorpshuis is voor veel inwoners het hart van hun plaatselijke samenleving.

Nadat de stemmen waren geteld en het winnende ontwerp bekend, merkte je dat het nieuw te bouwen dorpshuis iets van de mensen zelf was geworden. Burgerparticipatie van de bovenste plank. Als voormalig verantwoordelijk wethouder kijk ik daar met plezier op terug.

Dan nu die brief waar ik mee begon. Het nieuwe dorpshuis krijgt een ingemetselde steen met daarop de naam van één van de inwoners die zich door de jaren heen heeft beijverd voor een nieuw dorpshuis. Prima dat er een gedenksteen wordt geplaatst. Zeker als die de keuze van de inwoners is. Maar daar schijnt de schoen ernstig te wringen.

Volgens de briefschrijvers hebben zij in de krant moeten lezen welke naam de gemeente op de steen laat beitelen. Ik hoor het u denken, 'wat maakt het uit'.

Ja, het maakt wel degelijk iets uit.

In Badhoevedorp hebben veel inwoners zich jarenlang ingespannen voor het nieuwe dorpshuis. Die eer komt niet één man of vrouw toe. Er is dus weinig begrip voor het besluit en wat echt knelt is dat de gemeente bij de keuze voor een gedenksteen in 'hun' dorpshuis de participatie van inwoners volledig heeft genegeerd. En dat is jammer omdat rond het dorpshuis de participatie in de vorige periode zo vlekkeloos verlopen is.

Het wordt nog gekker als je bedenkt dat de verantwoordelijk wethouder degene is die in de raad het vorige college regelmatig en onterecht verweet geen oog voor participatie te hebben en het onderwerp participatie uitventend de verkiezingen van 2014 inging.

Laten we hopen dat deze 'Hoofddorp besluit wel houding' niet de nieuwe trend wordt

Steffe Bak is raadslid voor het CDA in de Haarlemmermeer.