11 december 2014

Steffe Bak: Solidariteit

Er zijn buiten Europa heel wat landen die de rechten van mensen op grove wijze aan de laars lappen. Landen waar mensen hun leven niet zeker zijn.

Het is dan ook heel terecht dat wij in het vrije Nederland onze stem laten horen. Namens het college van B&W tekende wethouder Horn onder toeziend oog van het publiek een brief gericht aan de Chinese autoriteiten.

In de brief het verzoek om Liu Ping vrij te laten, een vrouw die op uiterst vage aanklachten tot 6,5 jaar gevangenschap is veroordeeld.

Het college gaf hiermee aan solidair te willen zijn met mensen die elders in de wereld onderdrukt worden.

De fractie van CDA Haarlemmermeer heeft dan ook waardering voor dat gebaar van het college. Het is helaas in hoge mate symbolisch. We weten dat de Chinese regering zich niets gelegen laat liggen aan onze opvattingen over mensenrechten.

Solidariteit is voor het CDA Haarlemmermeer een uitgangspunt. Wij zijn ons er ook terdege van bewust dat solidariteit nooit vrijblijvend mag zijn. Behalve abstracte solidariteit dus graag ook tastbare solidariteit.

Echte solidariteit betekent dat je op wilt komen voor de belangen van anderen ook als dat een beetje ten koste van je eigen belangen kan gaan.

Die vorm van solidariteit gaat ook op voor de gemeentelijke overheid.

De gemeente Haarlemmermeer werkt op het gebied van duurzaamheid nauw samen met de Arizona State University (ASU).

De samenwerking met deze universiteit kost de gemeente maar heel weinig omdat de faculteit duurzaamheid van de ASU heel stevig wordt gefinancierd door de eigenaren van het Amerikaanse Walmart.

Op zich is daar niets op tegen. Er komen echter steeds meer berichten dat Walmart de rechten van zijn werknemers op grove wijze schendt en in de derde wereld betrokkenheid heeft bij bedrijven die hun werknemers uitbuiten en onderdrukken. De schendingen zijn zo ernstig dat grote Nederlandse en ook buitenlandse pensioenfondsen Walmart op een zwarte lijst hebben geplaatst. Walmart staat op die lijst tussen o.a. fabrikanten van clusterbommen en nucleaire wapens.

De fractie van het CDA heeft bij het college aandacht gevraagd voor deze moreel beladen relatie. Samenwerkingspartner ASU aanspreken op de morele kwaliteit van de sponsor is echte solidariteit betuigen met de werknemers van Walmart.

Door: Steffe Bak, Raadslid