01 februari 2019

De verkeersonveiligheid in het buitengebied van Heerhugowaard neemt toe.

Er rijdt steeds meer vrachtverkeer over de Donkereweg (De Noord) en sluipverkeer over de Groeneweg (bij Oterleek). Fietsende scholieren komen daardoor in de knel.

Het CDA luidde deze week de noodklok in de raadsvergadering. ,,Nu de Westfrisiaweg is afgerond en de afsluiting van de Molenweg klaar is, rijden vrachtwagens van bedrijven aan de Veenhuizerweg via de smalle Donkereweg naar de Middenweg om daar hun weg te vervolgen’’, rapporteerde Jolanda van Ling. Uit klachten van buitengebied-bewoners blijkt dat de weg aan de kanten herhaaldelijk aan stukken wordt gereden door het zware verkeer. ,,Het gaat om een route waar veel scholkinderen langs komen. Er ontstaan gevaarlijke situaties als er uitgeweken moet worden.’’ Hetzelfde geldt volgens het CDA voor de Groeneweg. Daar groeit het sluipverkeer, mede door werk aan de Dorpsstraat in Oterleek. Wethouder Monique Stam kondigde aan dat de Donkereweg in 2020 een onderhoudsbeurt krijgt. ,,Inclusief verbeteringen van de bermen.’’ Over de Groeneweg informeert ze de raad later.

Bron: Noordhollands Dagblad

Gerard van Engelen