15 maart 2018

Het CDA gaat als de brandweer!

Na het werkbezoek bij het brandweerkorps in de Noord is er maandagavond 12 maart een delegatie van het CDA gaan kijken bij de oefenavond van de brandweer in het centrum. Ruim 50 vrijwilligers oefenen iedere maandag avond tussen acht en tien uur. Waarbij in ploegen de vele verschillende taken van de brandweer worden beoefend. Denk hierbij niet alleen aan het blussen van branden. Maar ook aan incidentbestrijding bij ongelukken in het verkeer, ongevallen met gevaarlijke stoffen of het evacueren van mensen vanaf grote hoogte.

De brandweer is samen met de andere hulpdiensten misschien wel het grootste goed van de gemeente. De twee brandweerkorpsen van Heerhugowaard zijn kerngezond en weten bij calamiteiten binnen afzienbare tijd uit te rukken er ter plaatse te zijn. Het CDA wil de komende jaren nauw contact houden met hen.

Sinds enkele jaren is de brandweer Heerhugowaard onderdeel van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Het CDA vindt het haar taak om er op toe te zien dat de veiligheidsregio een praktisch en functioneel orgaan blijft en de plaatselijke korpsleden hun werk goed kunnen blijven doen. Zoals het helpen van mensen in nood.

En een brandweerkorps nog zo goed getraind zijn, de opkomst tijd, de tijd die er over wordt gedaan voor de brandweer ter plaatsen is, is sterk afhankelijk van de begaanbaarheid van de route. Daarom wil het CDA in samenwerking met de brandweer een campagne opzetten die mensen bewust maakt van het toegankelijk houden van de rij-routes voor de nooddiensten.

Het CDA is de brandweerkorpsen van Heerhugowaard ongekend dankbaar voor haar onschatbare waarde voor Heerhugowaard. Dag en nacht, het hele jaar rond. En natuurlijk voor de gastvrijheid als we als CDA op bezoek komen.