21 februari 2018

Op bezoek bij Stichting Enjoy

Vandaag was een deel van de fractie op werkbezoek bij Enjoy kleding en koffie. Ooit begonnen in het AZC puur uit nood om de asielzoekers te voorzien van kleding en inmiddels uitgegroeid tot een stichting waar iedereen die het financieel niet breed heeft voor een zeer laag bedrag kleding kan kopen.

Elke dinsdag en donderdag is de winkel open en staat Hanja Jong met haar team klaar om iedereen die dat nodig heeft te verwelkomen. De mensen die hier komen hebben vaak een heel verhaal wat ze aan de koffietafel kwijt kunnen.

Vaak is een luisterend oor genoeg maar soms is er meer hulp nodig. Dit kan bijvoorbeeld de voedselbank zijn of de meer professionele hulp. Het team van Enjoy verwijst dan waar mogelijk door.

Alle kleding die ingezameld wordt is bruikbaar, het deel met de beste kwaliteit komt in de winkel, de B-keuze gaat naar een opkoper en het deel wat vuil of stuk is wordt door een ander bedrijf verwerkt. Enjoy krijgt een prijs per kilo kleding en dit bedrag wordt gebruikt om alle onkosten te betalen.

Er werken op dit moment 19 vrijwilligers bij Enjoy die als een goed geoliede machine de hele winkel en alles wat hierbij komt kijken draaiende houden. Een prachtig initiatief waar Heerhugowaard trots op mag zijn!