22 februari 2017

Struikelstenen opdat we nooit vergeten.

Oorspronkelijk heten ze “Stolpersteine” (stolpern betekent struikelen), het is een initiatief van de Duitse kunstenaar Gunter Demnig. Kubusvormige betonnen stenen met een messing bovenplaat, met daarin de tekst gegraveerd. De stenen worden geplaatst in het trottoir voor de huizen waaruit de Joden verdreven en vermoord zijn.
De meesten hebben geen graf maar op deze manier hebben ze een naam en daardoor blijven zij in herinnering bestaan. Door deze “Struikelstenen” kunnen vragen van kinderen en volgende generaties worden beantwoord en de geschiedenis uitgelegd.

Bovenstaand initiatief van Gunter Demnig wordt uitgedragen door Stichting instandhouding Joods erfgoed, Gooi en Vechtstreek.

Ook het CDA heeft drie stenen geadopteerd, met een adoptie wordt het financieel mogelijk gemaakt de struikelstenen te plaatsen. Voor meer informatie kunt u de site www.struikelstenen.nl bekijken.

Bij de plaatsing van iedere steen wordt een tekst uitgesproken:

Heden, 15 februari 2017, plaatsen wij voor het pand op het adres Godelindeweg 8, een struikelsteen ter nagedachtenis aan:

Henriette Kramer:

Geboren op 4 juni 1881 te Uerdingen in Duitsland
Henriette was van beroep naaister en zij was allenstaand.
Zij vestigde zich op 25 november 1940 op dit adres.

Henriette  werd op 20 juli1943 vanuit Westerbork gedeporteerd naar Sobibor waar zij op 23 juli 1943 is vermoord

Heden, 15 februari 2015 plaatsen wij voor het pand met het adres Kamerlingh Onnesweg 126, drie struikelstenen voor te weten

Siegfried Kraal

Geboren op 2 maart 1894 te Amsterdam
Isaac was van beroep reiziger en was gehuwd met Margrit Laszlo,
Zij vestigden zich in juli 1939 op dit adres
Zij kregen 1 zoon genaamd Peter. Hij werd geboren op 21 februari 1935.

Het gezin werd op 25 september 1942 vanuit Westerbork gedeporteerd naar Auschwitz, alwaar Margrit en zoon Peter op 28 september 1942 en vader Siegfried op 24 oktober 1942 zijn vermoord.

Heden, 15 februari 2017, plaatsen wij voor het pand op het adres Lage Naarderweg 5, een struikelsteen ter nagedachtenis aan:

Anna van Vuure-Lootsteen

Geboren op 23 september 1899 te Amsterdam
Anna was gehuwd met Lodewijk Nicolaas van Vuure. Het huwelijk was gesloten op 1 december 1920 in het gemeentehuis van Bussum. Het gezin vestigde zich op 8 mei 1925 in Hilversum.
Anna werd op 15 november 1943 vanuit Kamp Vugt gedeporteerd naar Auschwitz, alwaar zij op 31 januari 1944  is vermoord.

Het bestuur van de Joodse Gemeente Hilversum legt op deze stenen wat kleine steentjes uit Israël.

Het beloofde land dat Henriette, Siegfried, Margrit en Peter Anna nimmer hebben mogen bereiken.

De stenen voor Henriette, Siegfried en Anna zijn geadopteerd door de CDA fractie in de gemeenteraad van Hilversum. Het bestuur van de Joodse Gemeente Hilversum dankt de fractie van door voor  hen een boom te planten in de Negev in Israel.