01 november 2017

Een verslag van het waardedebat

Kerk en politiek ontmoeten elkaar

Heeft de samenleving normen en waarden nodig om goed te kunnen functioneren? Welke waarden delen we? Welke vindt u belangrijk? Dat waren een aantal vragen die op een goed bezochte avond in het sfeervolle St. Annagebouw bij de Vituskerk werd gehouden.

Oud-minister Hans Hillen verzorgde een inleiding om de toon te zetten. Hilversummer van het jaar pastoor Jules Dresmé pleit voor een “Andere Taal”. Ds. Jurjen Zeilstra betoogt: “Zonder waarden gaat het niet”. De goed georganiseerde avond had drie sprekers van formaat. Oud-minister Hillen verzorgde de aftrap door te stellen dat christelijke waarden binnen de politiek wel degelijk zin hebben. Hans Hillen stond stil bij één van de pijlers van het CDA: "gespreide verantwoordelijkheid".  Als voorbeeld noemde de oud-minister de kracht van de vereniging. Als je jongeren de middelen geeft om een clubhuis op te knappen en ze zelf laat klussen, bereik je veel meer dan alles voor deze jongeren te regelen.

Pastoor Dresmé was kritisch over christelijk geïnspireerde politiek. Hij had buikpijn gehad om te bedenken hoe hij dit thema aan zou vliegen. Met veel flair vertelde de pastoor over de in zijn ogen moeizame relatie tussen kerk en politiek. Als bewoner van Hilversum was pastoor Dresmé betrokken geraakt bij het wel of niet éénrichting verkeer maken van de Annastraat. In korte tijd was er een mooie actiegroep opgericht die stevig oppositie voerde. Dat was niet christelijk geïnspireerde politiek, maar als christen was hij wel politiek aan het bedrijven.

Als laatste was dominee Zeilstra aan de beurt. Hij vond dat er wel degelijk plek was voor christelijk geïnspireerde politiek. Veel indruk maakte de vergelijking tussen de Romeinse elite en het huidige zoeken naar goede volksvertegenwoordigers. Aan het einde van de heerschappij van de Romeinen wilde de elite steeds minder de volksvertegenwoordigende taken op zich nemen. Dit was één van de belangrijkste redenen van de val van het Romeinse Rijk. In de huidige samenleving is ook het vinden van voldoende goed opgeleide en talentvolle mensen die een bijdrage aan de politiek willen leveren steeds lastiger.

Na een kort, maar levendig debat werd er onder het genot van een hapje en een drankje nog stevig nagepraat.

Nico de Haas, eindredacteur CDA Interactief

Lees hier de bijdrage van ds. Jurjen Zeilstra