20 september 2017

Meeloopstage op de CBS de Avonturijn

Afgelopen dinsdag fietste ik om half negen het schoolplein van de CBS de Avonturijn op.

Een brede school midden in de buurt. Bij de deur stond directeur Ellen van Dorssen de kinderen welkom te heten. Wat een hartelijk en persoonlijk ontvangst. Ook ik werd door Ellen hartelijk ontvangen, ze had mij uitgenodigd om een dagje mee te kijken bij het reilen en zeilen van een basisschool.

De route naar de kamer van Ellen is een avontuur. De school is gevestigd in een oude melkfabriek van Dudok waarbij de details bewaard zijn gebleven. Het mooiste is overigens de glijbaan midden in de school.

Ellen vertelde mij enthousiast hoe de school in de afgelopen 5 jaar is veranderd van een zwakke school naar een school waar de inspectie geen punt meer onvoldoende vindt. Ze vertelde mij hoe het team in staat is geweest om de cultuur en de organisatie te veranderen. De docenten zijn gemotiveerd, de ouders worden weer betrokken en de leerlingen hebben een stem.

De basisschool.

Alleen de kleine stoeltjes en de toiletten lijken nog op de basisschool zoals ik die ken van vroeger.

Het begint al als je over de gangen loopt. Er hangen overal afbeeldingen waarbij op een positieve manier wordt afgebeeld hoe je bijvoorbeeld je jas op de kapstok hangt en wat de regels bij de wc zijn. Dit is overigens doorgevoerd in de hele school. Deze methode, Positive Behaviour Support (PBS) leidt ertoe dat gewenst gedrag wordt beloond, ongewenst gedrag heeft consequenties. PBS is gericht op respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. Goed gedrag wordt beloond waardoor de leerlingen kunnen sparen voor bijvoorbeeld een extra pauze, een keer van de glijbaan of een keer extra voorlezen. Geen geschreeuw of geren maar deze methode zorgt voor rust in de school.

Na het gesprek met Ellen ben ik in een schakelklas gaan kijken. Drie keer per week wordt er extra taalonderwijs gegeven aan circa 10 kinderen uit groep 2. Deze kinderen, die een taalachterstand hebben ontwikkeld, krijgen extra taalonderwijs zodat je op gelijk niveau kunnen komen met de andere kinderen. De schakelklas maakt het verschil voor deze kinderen!

Het onderwijs bestaat uit vijf herkenbare onderdelen:

  • Leren leren, zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid
  • Coöperatief leren
  • Reflecteren
  • Talentontwikkeling en workshops
  • Inbreng van leerlingen.

Al deze vijf onderdelen heb ik teruggezien tijdens mijn observatie in de klassen. De docenten vragen bijvoorbeeld aan de leerlingen om na te denken wat ze goed hebben gedaan tijdens een opdracht en wat beter zou kunnen. Al aan de kinderen in groep 4 wordt de vraag gesteld: “wat heb je van deze opdracht geleerd en hoe ga je dit in de praktijk brengen”. Wat een verschil met vroeger!

’s Middags startte de workshops, waarbij betrokken ouders de kinderen een jaar lang, elke week, meenemen in hun vakgebied. De kinderen leren zo programmeren, dansen, een muziekinstrument spelen of een interview afnemen. Wat lijkt mij dat leuk als ik een kind zou zijn.

Wat veel indruk op mij heeft gemaakt is de betrokkenheid van de docenten. Ze straalden allemaal passie en betrokkenheid uit. Je moet ook wel behoorlijk gedreven zijn om van 8 tot 14h30 ‘interactief’ voor de klas te staan terwijl je maar 15 minuten pauze hebt. Na schooltijd worden oudergesprekken gevoerd, moeten de dossiers worden bijgewerkt en de lessen voorbereid. Het zijn lange dagen wat wel wat meer waardering kan krijgen!

Naast de betrokkenheid bij hun vak heb ik de liefde voor het individu gezien. Een kleuter die wil gaan schaken (!) met een andere kleuter; de juf zorgt dat het kan. Een kind dat extra aandacht nodig heeft, het wordt gegeven. Een specifieke methode zoeken voor een individueel geval, de juf doet het ’s avonds. Ik vind het indrukwekkend!

Wat kan de lokale politiek nu betekenen voor deze school? In ieder geval zo min mogelijk administratief werk bij de school neerleggen. Er is gewoon geen tijd voor.

De schakelklassen zijn zinvol en maken het verschil. Hou dit overeind. En zorg dat de ‘lijntjes’ kort blijven.

Mocht je willen reageren, dan zie ik je reactie graag.

Gerben van Voorden

gerbenvanvoorden@hilversum.cda.nl

06-26045930 

 

 

 

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.