15 november 2017

Willem van der Spek nieuwe CDA Wethouder

Het is met groot genoegen dat we kunnen melden dat Willem van der Spek (1947) bereid is om Nicolien van Vroonhoven-Kok op te volgen als wethouder in Hilversum.

Willem van der Spek: “De reden van het vertrek van Nicolien van Vroonhoven als CDA-wethouder is begrijpelijk. Zij gaat met haar gezin naar Australië omdat haar man daar gaat werken. In het Hilversumse college van B&W en de gemeenteraad zal zij echter gemist worden als een enthousiaste en deskundige bestuurder.

Op het verzoek van het CDA Hilversum om haar voor enkele maanden op te volgen, namelijk tot en met de komende raadsverkiezing half maart 2018, heb ik positief gereageerd. Een ondankbare taak? Zeker niet. Het is belangrijk dat de beste politieke keuzes voor Hilversum worden gemaakt en dat gemeentelijke zaken bestuurlijk worden voortgezet.”

Willem van der Spek is geen onbekende voor Hilversum. Eerder was hij vanaf 1994 raadslid en van oktober 1998 tot en met juni 2000 wethouder van onderwijs, welzijn en sociale zaken.  Van der Spek ziet zijn aantreden bepaald niet als voor een tijdje ‘op de winkel passen’. Wel als roeping om namens het CDA de honneurs waar te nemen en de continuïteit van de coalitie D66, VVD en CDA te onderstrepen.

“Actieve inzet is nodig en die wil ik bieden. Open en constructief,” aldus Van der Spek. “Het is ook mooi om te ontdekken dat de collega-wethouders deze portefeuille-invulling door mij graag zien. Dat is positief collegiaal bestuur, niet alleen omdat het hun werk ontlast, maar politiek van belang als uitdrukking van de wens van dit college om samen de termijn vol te willen maken. Ik zie het daarom als een eindsprint. Uiteindelijk zullen onze gezamenlijke prestaties van belang zijn voor alle Hilversummers. Daar doe ik dus graag aan mee en wil daar ook verantwoordelijkheid voor dragen.”

Willem van der Spek was de afgelopen jaren actief als bestuurder bij pensioenfonds PNO Media, en is per 18 december full-time beschikbaar.