07 maart 2022

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon 1e kwartaal 2022

Dit is de laatste nieuwsbrief van de huidige fractie. Medio maart zijn er tenslotte verkiezingen en wordt een nieuwe raad geïnstalleerd op 30 maart a.s. Door allerlei omstandigheden is het niet gelukt aan het begin van dit jaar maandelijks terug te blikken; vandaar dat deze nieuwsbrief ziet op de maanden januari, februari en maart.

Raadsvergadering 27 januari 2022/1 februari 2022

Een vergadering met een aantal zware onderwerpen.

Het wijzigen van het bestemmingsplan om de huisvesting van tijdelijke medewerkers bij het Joods Werkdorp en de functie van het hoofdgebouw als herinneringscentrum mogelijk te maken, is na een langdurig proces en de nodige debatten een feit. Omdat het bestemmingsplan en de gemaakte afspraken met de exploitant invulling geven aan de door ons gestelde randvoorwaarden, hebben wij ingestemd. Tegen stemden OHK, PvdA, GL, LADA, CU en Anders!

Een principeverzoek om de huisvesting van tijdelijke medewerkers bij een agrarisch bedrijf op het Wagenpad te Middenmeer fors uit te breiden (440 extra plaatsen), kende meer draagvlak. De fracties GL en Anders! stemden tegen. De noodzaak van de uitbreiding was goed onderbouwd en zorgvuldig getoetst door de ABC-commissie. Nu het verzoek past binnen de uitgangspunten van het gemeentelijk beleid (goede huisvesting, bij een agrarisch bedrijf en grootschalig) kan dit verzoek wat ons betreft verder worden uitgewerkt.

De behandeling van de Kustvisie IJsselmeerkust had de nodige voeten in de aarde. Volgens het college zou de inhoud daarvan gezien moeten worden als tegenhanger voor de plannen van Rijkswaterstaat inzake verbetering waterkwaliteit/natuurontwikkeling (Wieringerhoek). In dat kader is sprake van een viertal varianten, terwijl de gemeentelijke visie (opgesteld samen met Medemblik en Enkhuizen) uitging van één variant. Dit terwijl een aantal andere varianten voor Hollands Kroon in onze ogen gunstiger uitvallen. Een amendement met als strekking om na vaststelling van de visie alle 4 varianten verder uit te werken kreeg geen meerderheid in de raad. Daarnaast lag er een motie van VVD en SHK om een aantal voorwaarden mee te geven bij de verdere uitwerking van de voorgestelde visie. Omdat gelet op het verloop van het debat duidelijk werd dat de motie waarschijnlijk niet zou worden aangenomen, hebben wij tegen het voorstel gestemd. Een kustvisie zonder de in de motie verwoorde randvoorwaarden (nadat ons amendement het niet had gehaald) vonden we niet aanvaardbaar. De kustvisie is door de raad niet vastgesteld. VVD, SHK en PvdA stemden voor. Omdat het voorstel niet werd aangenomen, is de motie verder niet in stemming gebracht.

De Nota van Uitgangspunten voor het opstellen van het omgevingsplan is eveneens door de raad vastgesteld. Onderdeel van het voorstel waren twee besluiten, gericht op het adviesrecht van de raad (ingeval van vergunningprocedures) en het delegeren van de bevoegdheid aan het college om het omgevingsplan te wijzigen. Door ons is een amendement opgesteld (in goed overleg met de organisatie) om in het kader van die besluiten de thans geldende bevoegdheidsverdeling onder het regime van de Omgevingswet voort te zetten. Het voorstel zou ertoe leiden dat meer bevoegdheden richting college zou gaan. Nadat het amendement in meerderheid door de raad was aangenomen, is vervolgens het voorstel ook in meerderheid aangenomen. OHK, GL en LADA stemden tegen het amendement.

Unaniem is een startbudget beschikbaar gesteld voor een onderzoek naar een toekomstbestendig sportpark in Nieuwe Niedorp/Winkel. Unaniem zijn ook het Handboek inrichting openbare ruimte en het integraal beheersplan openbare ruimte vastgesteld.

Een door ons ingediende motie (samen met SHK en CU) om onderzoek te doen naar de oorzaken van het relatief hoge aantal valongelukken onder ouderen in onze gemeente, is na een toezegging en toelichting van de wethouder ingetrokken. Een door SHK en GL ingediende motie omtrent de loskoppeling van de AOW (een kabinetsvoornemen waaromtrent zorgen bestaan) is door de raad in meerderheid aangenomen. Dit geldt ook voor een motie die zich richt op de naar het oordeel van de raad ongewenste bezuiniging op de Jeugdzorg.

Raadsvergadering 17 februari 2022

In deze vergadering  zijn de uit te brengen zienswijzen m.b.t. de kadernota’s van een aantal gemeenschappelijke regelingen aan de orde geweest. Ook zijn kredieten vastgesteld voor de inrichting van de openbare ruimte Campus De Terp en de aanpassing van wegen/riolering Terpstraat en Patrijsstraat te Wieringerwerf.

Op basis van de Nota instandhouding kerktorens is unaniem besloten een subsidieregeling voor kerktorens uit te werken, gericht op instandhouding van die torens. Voor wat betreft het eigendom van de toren van de St. Michaëlskerk heeft onze fractie een amendement ingediend om deze terug te brengen in eigendom van de gemeente (waardoor een einde wordt gemaakt aan een al jarenlang lopend verschil van inzicht tussen gemeente en kerkbestuur). Dit amendement is unaniem aangenomen!!

Voor wat betreft het uitvoeringsprogramma Waddenzee is besloten de zienswijze van het bestuur van de Vereniging van Waddenzeegemeenten te onderschrijven. Dit overigens met instemming van onze fractie nadat de wethouder toegezegd heeft bij de verdere uitwerking de relevante stakeholders nadrukkelijk te betrekken.

Tot slot is een krediet beschikbaar gesteld voor nader onderzoek naar de haalbaarheid van een park aan de Cultuurweg en zijn enkele bestemmingsplannen (Koningsweg 91, Hippolytushoef en Havenweg/Gesterweg, Den Oever) vastgesteld.

Raadsvergadering 3 maart 2022

Voor wat betreft de leefomgeving in ’t Veld/Zijdewind is in de vorm van een pilot een andere wijze van participeren met de inwoners uitgeprobeerd (Uw idee telt!) Vanuit de inwoners zijn vele suggesties gekomen om hun leefomgeving te verfraaien c.q. meer functioneel in te richten. In deze raadsvergadering lag het voorstel voor hiervoor de benodigde financiële middelen beschikbaar te stellen. Gelet op de aard van de pilot stond de gehele raad hier achter. Wel is stil gestaan bij hoe om te gaan met eventuele vervolgprojecten. Bij de behandeling van de kadernota ligt het meest voor de hand. Daarnaast is het bestemmingsplan voor uitbreiding van het agrarisch bouwblok op het perceel Grasweg 38 te Anna Paulowna vastgesteld. Dit geldt ook voor de kerkenvisie. De kerkgebouwen vervullen een belangrijke rol in het dorpsbeeld en functioneel in de samenleving. Behoud, eventueel met een andere functie staat dan ook voorop. In de visie wordt de faciliterende rol van de gemeente beschreven. Als CDA zijn wij verheugd dat de gemeente hiervoor aandacht heeft en een visie heeft opgesteld.

Tot slot kwamen een aantal moties aan de orde.

Raadsbreed lag een motie voor om als gemeente een inspanning te leveren in de benodigde opvang van vluchtelingen vanuit Oekraïne. Omdat aan het begin van de vergadering de burgemeester aan gaf welke inspanningen (ook vanuit de bevolking) plaatsvinden dan wel beoogd worden, was de motie op te vatten als een raadsbrede ondersteuning voor deze inspanningen vanuit de inwoners en van gemeentewege. De motie is dus niet in stemming gebracht.

Een motie met een oproep aan het college om te bezien of de weg langs het visrestaurant en de op- en afrit tussen de hoge en lage Oostkade in Den Oever op korte termijn kan worden verbeterd, was na een toezegging van de wethouder eveneens overbodig, maar werd toch instemming gebracht en unaniem aangenomen.

Een mede namens ons door D66 ingediende motie om de werking van de FIXI app te verbeteren (voor wat betreft feedback over de afhandeling van meldingen en om te bezien of dit gebruikt kan worden voor het opstellen van prestatie-indicatoren) is na een toezegging eveneens niet in stemming gebracht.

En tot slot wordt een motie over lichtvervuiling bij Agriport (kassen en datacenters) ook niet in stemming gebracht. Het college gaf aan hier reeds langere tijd aandacht voor te hebben (naast het feit dat wettelijke regels gelden), maar zegde toe nogmaals hierover het gesprek aan te gaan.

Deze vergadering was weer fysiek, dus was er na afloop ook gelegenheid om even na te praten onder het genot van een hapje en een drankje. Nu dit de laatste inhoudelijke raadsvergadering van deze periode was, was het wel erg prettig om het op deze wijze af te sluiten.

Echt afsluiten doen we op dinsdag 29 maart a.s. waarin afscheid wordt genomen van de zittende raadsleden. Een dag later, 30 maart, wordt de nieuwe raad geïnstalleerd.

Nu op naar de verkiezingen!

Namens de fractie van het CDA,

Sjaak Vriend (fractievoorzitter)