19 juli 2021

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon juni/juli 2021

De laatste nieuwsbrief van de fractie voor het zomerreces. De laatste weken voor het zomerreces waren gevuld met liefst 3 raadsvergaderingen.

 

Raad 24 juni 2021

In de raad van 24 juni stonden 3 onderwerpen voor oordeelvorming op de agenda. Hierbij een weergave (met dank aan JW van der Klugt).

 

Ten eerste was dat de Regionale Energie Strategie (RES) voor Noord-Holland-Noord. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat 30 energieregio’s in Nederland een RES opstellen. De Regionale Energie Strategie Noord-Holland Noord (RES NHN) is door onze regio (17 gemeenten ten noorden van de lijn Castricum-Hoorn) opgesteld. Als alle gemeenteraden van Noord-Holland Noord hierover een besluit hebben genomen, wordt de RES1.0 aangeboden aan het Nationaal Programma. In de RES doet onze regio de belofte 3,6 TWh hernieuwbare energie op te wekken in 2030. Voor de periode 2030-2050 wordt een RES2.0 opgesteld.

ONZE INBRENG:

  • De fractie van het CDA vond dat onze eerdere wensen en bedenkingen goed opgenomen waren in de definitieve versie van de RES;
  • We hebben uitgesproken het vreemd te vinden dat kleine windmolens opgenomen waren in de RES. Dit was namelijk geen uitdrukkelijke wens van onze raad;
  • In de RES is aangegeven dat 10 van de 11 trafostations in onze regio hun maximale capaciteit bereiken. Deze capaciteit zal dus uitgebreid moeten worden. Wij hebben aangegeven daar straks geen nee tegen te zeggen en de rest van de raad opgeroepen dat ook niet te doen;
  • Stemming: voorstel aangenomen (met onze steun). 2 moties: kernenergie (OHK-VVD): verworpen, windturbines in het IJsselmeer (LADA): aangenomen.

 

Tweede agendapunt betrof de Transitievisie Warmte (TVW). In het Klimaatakkoord is afgesproken dat iedere gemeente voor het eind van 2021 een TVW heeft. Daarin beschrijven we hoe we de overstap naar groene energie kunnen maken.

ONZE INBRENG:

  • Onze fractie maakt zich zorgen over de financiële effecten van de TVW;
  • Tegelijkertijd heeft onze fractie gewezen op eenvoudige en goedkope maatregelen die nu al te nemen zijn;
  • Belangrijke rol voor de gemeente op het vlak van de voorlichting;
  • Stemming: unaniem aangenomen.

 

Het derde agendapunt betrof de eerste bestuursrapportage van 2021. Twee keer per jaar krijgt de gemeenteraad informatie over de beleidsmatige en financiële afwijkingen gedurende het begrotingsjaar. Deze eerste rapportage brengt de belangrijkste afwijkingen op de begroting voor de eerste helft van 2021 in beeld.

ONZE INBRENG:

  • Bestuursrapportage is een goed gebruik om de raad haar controlerende taak te laten uitvoeren;
  • Cijfers zien er goed uit, beleidsmatig liggen we heel goed op koers;
  • Financieel ook heel goed op koers, €3,1 miljoen over in de begroting;
  • Stemming: unaniem aangenomen. 1 amendement: positief saldo van €3,1 miljoen naar Algemene Reserve (CDA-SHK-VVD): unaniem aangenomen.

 

Tot slot wil ik in dit verslag kort ingaan op een onderwerp dat direct op de besluitvormende deel van de vergadering van 24 juni was geplaatst. Dat betrof het bestemmingsplan Mientweg 46 (Lutjewinkel). Dit voorstel moest het bestemmingsplan wijzigen  om woningbouw op de locatie mogelijk te maken. Bij een wijziging van het bestemmingsplan dient afgewogen te worden of de wijziging ruimtelijk aanvaardbaar is. Onze fractie was van mening dat dit het geval was. Desondanks werd het voorstel verworpen. Ook een amendement van SHK, dat het bouwvolume tot maximaal 1 woning terugbracht, overleefde de stemming ondanks onze steun niet.

 

Raad 29 juni 2021

In deze (extra) raadsvergadering is het bestemmingsplan Uitbreiding Agriport A7, deelgebied B1, het veelbesproken datacenter behandeld. Dit overigens tegen de zin van een aantal partijen. Nadat we al een aantal malen beeldvormend over dit plan hebben gesproken, was er niet echt sprake van een debat, maar meer een herhaling van al bekende standpunten. De bijdrage van onze fractie is bijgevoegd (bijlage 1). Op basis van informatie van het college, na ambtelijk en bestuurlijk overleg met de provincie over de beantwoording van de provinciale zienswijze, is bij de vaststelling van het bestemmingsplan een amendement aangenomen met het oog op de gewenste verkeersafwikkeling. Inmiddels is bekend dat de provincie dit onvoldoende juridisch geborgd vindt en daarom gekomen is met een reactieve aanwijzing. Het bestemmingsplan is in meerderheid door de raad vastgesteld (SHK, VVD, CDA, D66 en CU).

Door SHK is in hoofdlijnen een plan uitgewerkt, dat voorziet in een landschappelijke inpassing van de toegestane bebouwing aan de Cultuurweg, waarbij aansluiting is gezocht met de landschappelijke en cultuurhistorische waarden ter plaatse, de geschiedenis in relatie tot WOII (het voormalige verzet) en de mogelijkheid van educatie op het gebied van duurzaamheid, biodiversiteit, historie (het verzetsverleden) e.d. Het plan in hoofdlijnen voorziet in een park met vijvers, inheemse bomen en struiken, loop- en fietspaden, zit- en visplaatsen, het realiseren van een verzetsmonument en het oprichten van een educatief gebouw. Een motie om het college opdracht te geven de haalbaarheid van dit plan nader te onderzoeken (financieel, ruimtelijk e.d.) is door de raad in meerderheid aangenomen.

Tot slot werd door LADA, GL en Anders!, gesteund door OHK een motie van wantrouwen ten aanzien van de wethouders Groot en Meskers ingediend. Dit met name vanwege het (aanvankelijk) verstrekken van onjuiste informatie m.b.t. de dieselopslag bij de datacenters. Een motie van wantrouwen is een zwaar politiek middel. Dan moet er in ieder geval sprake zijn van bewuste misleiding van de raad. Nu het ging om informatie, verkregen van een derde (Veiligheidsregio), waarvoor je moeilijk het college verantwoordelijk kan houden en  de informatie direct is gecorrigeerd nadat de Veiligheidsregio het college liet weten verkeerde informatie te hebben verstrekt, is van een dergelijke situatie uiteraard geen sprake. De motie was dan ook volstrekt misplaatst en werd door de meerderheid van de raad verworpen.

 

Raad 1 juli 2021 

In deze raadsvergadering werd de kadernota behandeld. Deze is door de raad aangenomen. Het is gebruikelijk dat de raad bij de kadernota de algemene beschouwingen houdt. Door onze fractie is er voor gekozen vast te stellen dat de kadernota een voortzetting is van bestaand beleid en terughoudendheid op zijn plaats is gelet op de komende raadsverkiezingen. Wel is aangegeven dat we bereid zijn extra gelden beschikbaar te stellen voor het groenonderhoud, indien het college bij de begroting dit nodig/wenselijk acht. Feitelijk is dat (mogelijk) nieuw beleid en in het debat kon worden vastgesteld dat andere partijen naast extra geld voor het groenonderhoud geen extra wensen hadden. Onze inbreng is bijgevoegd (bijlage 2).

Tot slot kwam het recycleplan en recycletarief aan de orde. Het doel is de hoeveelheid restafval per inwoner omlaag te brengen naar 100 kilo per jaar. Bij ons is dat nu nog 170 kilo. Het college heeft voorgesteld een systeem in te voeren waarbij inwoners minder afvalstoffenheffing betalen naarmate ze in staat zijn minder vaak de grijze bak aan de weg te zetten (door meer te scheiden). Het tarief gaat dus uit van het aantal ledigingen van de grijze bak. Elk systeem om dit doel (vermindering restafval) te bereiken kent zijn voors en tegens. De meerderheid van de raad, waaronder onze fractie, heeft ingestemd met het voorstel van het college. Niet gebleken is dat er een beter alternatief is en ervaringen in andere plattelandsgemeenten zijn hoopgevend.  

 

Ik wens iedereen een fijne zomer. De eerstvolgende nieuwsbrief zal in september verschijnen.

 

Namens de fractie van het CDA,

Sjaak Vriend (fractievoorzitter)

Voor de bijlagen met de inbreng datacenter en kadernota klik hier.

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.