03 juni 2021

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon mei 2021

In de vorige nieuwsbrief over april gaf ik nog aan dat de maanden mei en juni erg druk zouden worden, na een relatief rustige maand april. In het presidium van 11 mei werd echter besloten om de vaststelling van het bestemmingsplan voor een datacenter (deelgebied B1) van de agenda te voeren. Dit omdat 6 oppositiepartijen van mening zijn dat er nog teveel onduidelijk is én dat op het provinciaal vestigingsbeleid gewacht zou moeten worden. In het presidium hebben alle fracties één stem. Hiervoor is gekozen om op basis van gelijkwaardigheid het dagelijks bestuur van de gemeenteraad te vormen. In het presidium moet het gaan om de orde en procedurele gang van zaken rondom de gemeenteraad. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat in dit geval sprake is van een politiek besluit. Want gelet op alle extra vergaderingen, memo’s en de vele reeds beantwoorde schriftelijke vragen is het bijna ondenkbaar dat niet alle benodigde informatie beschikbaar is. Zeker indien in aanmerking genomen wordt dat de raad een besluit dient te nemen over het wijzigen van het bestemmingsplan (dus een puur ruimtelijk besluit). Maar goed, door het meerderheidsbesluit in het presidium was de agenda voor de raad van 27 mei bescheiden van omvang. Overigens is inmiddels bekend dat het bestemmingsplan deelgebied B1 op 29 juni a.s. zal worden behandeld, nu het vereiste aantal raadsleden gevraagd heeft hiervoor een extra raadsvergadering uit te schrijven.

Raad 27 mei

In deze raadsvergadering kwam het groenstructuurplan (2021-2031) aan de orde. In dit plan blijkt dat er ruimte is om in de gemeente in een periode van 10 jaar 4750 bomen te planten op gemeentegrond. Niet elke locatie is geschikt vanwege aanwezige kabels en leidingen e.d. Per jaar betekent dit 175 extra bomen (regulier worden er 300 bomen per jaar geplant). Omdat dit plan feitelijk een uitwerking is van eerder door de raad vastgestelde kaders, had wat ons betreft dit plan direct naar besluitvorming gekund. De uitwerking had en heeft onze instemming. Na een inhoudelijke behandeling (soms erg op detail) heeft de gemeenteraad het plan vastgesteld. Alleen GL ging niet akkoord. Het plan was wat GL betreft niet ambitieus genoeg voor een groene gemeente. Voorstellen om daarin verandering te brengen (amendementen) hebben we echter niet gezien.

Daarnaast is een aantal voorstellen afgehamerd:

• het toestaan van huisvesting tijdelijke medewerkers op het adres Noorderkwelweg 6 te Wieringerwerf (maximaal 4 personen bij een agrarisch hulpbedrijf)
  • de bouw van een woning Dorpsstraat 38 te Oude Niedorp (na sloop voormalige basisschool)
  • de sloop van het pand aan de Sluiskolkkade 2 te Den Oever (voormalige locatie projectbureau herindeling gemeenten en daarna verhuurd aan Tocardo, gebouw is in zodanige staat dat verhuur niet meer mogelijk is).

Vooruitblik op juni/juli

Zoals gezegd de maand juni wordt een drukke maand:

2 juni             openbare fractie (voorbereiden raad 10 juni)

3 juni             regionale raadscommissie (o.a. jaarstukken en begrotingen

gemeenschappelijke regelingen)

10 juni           raad (o.a. jaarrekening en stukken gemeenschappelijke regelingen)

16 juni           openbare fractie  (voorbereiden raad 24 juni)

23 juni           openbare fractie (voorbereiden raden 29 juni en 1 juli)

24 juni           raad (o.a. Regionale Energie Strategie, Transitievisie warmte en Klimaatadaptie

29 juni           raad (o.a. bestemmingsplan datacenter deelgebied B1)

1 juli               raad (o.a. kadernota)

Namens de fractie van het CDA,