29 november 2020

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon november 2020

Raad 5 november

In deze raadsvergadering is de begroting vastgesteld. De begroting gaf overigens weinig aanleiding tot discussie. In de bijlage mijn bijdrage in het kader van de “algemene beschouwingen”.

Voor wat betreft de storting van 3 ton in de algemene reserve (plus op administratiekosten sociaal domein) bleek dat dit al in de begroting was verwerkt, dus feitelijk geen discussiepunt meer kon zijn.

Door meerdere partijen, waaronder SHK is een motie ingediend om de bijdrage aan de bibliotheek voor 2021 te verhogen met een extraatje van ca. 8000 euro.  Dit dus bovenop het voorstel van het college, waaraan (wel) een onderbouwing ten grondslag lag. Onze fractie en de VVD hebben tegen deze motie gestemd omdat wij niet begrijpen waarom de bibliotheek wel een extraatje zou kunnen krijgen en andere verenigingen, instellingen e.d. niet. Ook zij hebben de afgelopen jaren te maken gehad met soms (forse) bezuinigingen. Hierover zijn door ons daarna ook politieke vragen gesteld, omdat het college deze motie niet ontraadde. Het antwoord was teleurstellend: sprake is van een besluit van de raad.

Samen met VVD, D66, CU en OHK is door ons een motie ingediend om te komen tot een duurzaam sociaal economisch programma om de gevolgen van de coronacrisis voor onze maatschappelijke partners te kunnen verzachten. Verenigingen e.d. hebben een belangrijke rol in de sociale cohesie en leveren op meerdere wijzen een bijdrage aan het bereiken van gemeentelijke doelstellingen. Extra financiële steun in deze tijd is randvoorwaarde om de continuïteit hiervan te waarborgen. De motie is door de meerderheid aangenomen.

Bij het vaststellen van de belastingverordeningen is op ons initiatief een motie ingediend om de vrijstelling voor tijdelijke medewerkers in de verordening toeristenbelasting weer op te nemen, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020. Het bleek dat de communicatie hieromtrent met de ondernemers veel te laat heeft plaatsgevonden. Voor ons golden destijds enkele argumenten om de vrijstelling af te schaffen: de oproep van het college om hiermee inschrijving in het BRP te bewerkstellingen (inschrijving betekent dat geen toeristenbelasting wordt geheven, maar leidt tot een hogere uitkering gemeentefonds) en het feit dat toezicht en handhaving op de huisvesting van tijdelijke medewerkers meer tijd en geld kost. Beide argumenten bleken niet meer valide. Ten eerste omdat dit laat werd gecommuniceerd met de ondernemers (het was toch erg belangrijk?), ten tweede omdat het college al aangaf dat het wel goed liep met het inschrijven en tot slot omdat het college ondanks onze oproepen geen extra geld vroeg bij de begroting voor toezicht en handhaving. Blijkbaar is extra geld hiervoor dus niet nodig. De motie is in meerderheid aangenomen. De verordening zal in de raad van december met terugwerkende kracht worden gewijzigd.

Raad 19 november

In deze raad is besloten een voorbereidingskrediet vast te stellen om een plan te maken voor een nieuwe sporthal bij Kleine Sluis (ter vervanging van de sporthal in Veerburg) en de

toekomst voor culturele, maatschappelijke en sociale ontmoeting te onderzoeken. Dit in nauwe samenwerking met de inwoners. Het besluit is geamendeerd met deze strekking. In

het raadsvoorstel zaten enkele overbodige beslispunten. Het amendement is met grote meerderheid aangenomen.

Daarnaast is besloten de regionale samenwerking De Kop Werkt met een jaar te verlengen, is een bestemmingsplan vastgesteld voor het perceel Groetweg 7 (toestaan bedrijfswoning bij zorgboerderij) en zijn enkele gemeenschappelijke regelingen gewijzigd.

De avond eindigde met een motie van OHK en Groep Ruiter om te bezien welke initiatieven er mogelijk zijn om de jeugd Oud en Nieuw te (kunnen) laten vieren. Zowel college als raad waren het eens over de strekking van de motie (wat ons betreft niet alleen voor de jeugd), maar de bewoordingen van de motie waren zodanig dat daarmee niet ingestemd kon worden. Met een toezegging van het college op zak is de motie uiteindelijk ingetrokken.

Sjaak Vriend, fractievoorzitter

Bijlage “algemene beschouwingen”

De begroting sluit met een ruim overschot, waardoor voldoende financiële ruimte aanwezig is voor alle noodzakelijkheden en wensen. Hollands Kroon heeft voor 2021 opnieuw een  begroting waar veel gemeentebesturen jaloers op zullen zijn. Geen discussie in Hollands Kroon over bezuinigingen, ondanks de relatief hoge kosten in het sociaal domein. Nee, in Hollands Kroon  ruimte om extra wensen mogelijk te maken.

Het voorstel is de begroting voor 2021 vast te stellen. Een aantal noodzakelijkheden/wensen werken structureel door. De meerjaren effecten, verwerkt in de meerjarenbegroting stellen wij echter niet vast. Onze fractie wil benadrukken dat instemming met de begroting 2021 nog niet betekent dat op onderdelen voor de jaren daarna geen andere keuzes kunnen worden gemaakt.

Hierna ga ik in op zowel de begroting als de noodzakelijkheden/wensen.

Voorgesteld wordt de plus op de administratiekosten in het sociaal domein ad 3 ton te storten in de algemene reserve. Echter, de afgelopen jaren was in de begroting een buffer opgenomen voor tegenvallers, met name binnen het sociaal domein. Om die reden is ook een reserve sociaal domein gevormd. Gelet op vorenstaande overwegingen kan onze fractie zich goed voorstellen dat deze 3 ton in de reserve sociaal domein worden gestort. Wij zijn benieuwd hoe de andere fracties hierover denken.

Wat bevreemdt is om bij het vaststellen van de begroting ook een krediet beschikbaar te stellen voor één van de drie te bouwen brandweerkazernes. Aangegeven wordt dat voor twee daarvan separaat een voorstel aan de raad wordt voorgelegd (wat ook de gebruikelijke werkwijze is). Waarom wijkt het college voor die ene brandweerkazerne af van die werkwijze?

Na eerdere bezuinigingen op de bibliotheek wordt nu gevraagd de subsidie structureel te verhogen. Zoals bekend vindt onze fractie het belangrijk dat met name de jeugd goed gefaciliteerd wordt om te kunnen lezen. Wij zien ook de maatschappelijke functie van de bibliotheek, voor alle leeftijden, en als ontmoetingsplek voor met name de ouderen. Wel blijven we met vragen zitten omtrent de noodzaak de afschrijving voor jeugdboeken te verkorten (van 10 naar 5 jaar, kosten 77.000 euro) en waarom het voor de maatschappelijke functie van de bieb als ontmoetingsruimte nodig is om deze weer te bemensen. Een aanname is dat daardoor het ledental weer zal toenemen.  Graag ontvangen wij een nadere toelichting/onderbouwing van de zijde van het college. Ook zijn we benieuwd hoe de andere partijen hiertegen aan kijken.

In het voorstel zitten extra middelen om meer in te zetten op toezicht en handhaving. Daarbij gaat het om de inzet van boa’s. Met die extra capaciteit verwachten wij in ieder geval ook meer toezicht op straat om verrommeling van het straatbeeld te voorkomen (kapotte sandwichborden, karretjes met reclame op gemeentegrond, aankondigingen die blijven staan ver na de datum van het evenement). Op onze technische vragen is nadrukkelijk door het college aangegeven dat het niet gaat om extra capaciteit voor toezicht/handhaving op het gebied van bouwen en ruimtelijke ordening. Blijkbaar is het college van mening dat de organisatie hiervoor over voldoende capaciteit beschikt. Anders had het college wel naar aanleiding van onze oproepen de laatste jaren om hiervoor extra middelen vrij te maken,  een voorstel in die richting gedaan.

In de stukken lezen we niets over de hoog noodzakelijke opknapbeurt voor het buitenzwembad te Nieuwe Niedorp. Kan het college aangeven wanneer hierover besluitvorming gaat plaatsvinden?

De communicatie met onze inwoners over beleid, maatregelen, voorgenomen besluiten en vergunningen blijft nadrukkelijk punt van aandacht.  Wij hopen dat het college in gesprek blijft met de lokale omroep om hierin een rol te vervullen.

De ervaring leert ook dat sommige besluitvormingsprocessen best ingewikkeld zijn. Toen de gemeenteraad in 2016 de omgevingsvisie vaststelde, was er bijvoorbeeld vanuit de LTO veel lof over het door de gemeente gevolgde participatieproces. In die omgevingsvisie is aangegeven in welke richting Agriport zich verder zou kunnen ontwikkelen. Toen besloten werd de visie op dit punt nader uit te werken in de vorm van een gebiedsvisie voor de Wieringermeer, bleek dat het concreet aanwijzen van die uitbreidingsmogelijkheden op weinig maatschappelijk draagvlak kon rekenen. Bij het besluit de gebiedsvisie voor de Wieringermeer niet verder in procedure te brengen, maar de discussie over een eventuele uitbreiding van Agriport mee te nemen bij de actualisering van de omgevingsvisie, is echter ook besloten aan  lopende initiatieven (passend binnen de huidige omgevingsvisie) medewerking te verlenen. De 5 lopende initiatieven beslaan 170 ha.  Inclusief reeds bestemde/vergunde datacentra komt daarmee het totaal op 230 ha. Voor 3 initiatieven is een bestemmingsplanwijziging nodig, de andere 2 passen al in het bestemmingsplan. Voor wat betreft de bestemmingsplanwijzigingen geldt dat in  1 geval nog sprake zal zijn van omzetting van agrarische grond naar een bouwbestemming, dit is in totaal 50 ha. De overige 2 komen op gronden waarop al gebouwd mag worden (bedrijven of glastuinbouw). Voor wat betreft de genoemde ha geldt dat overigens dat dit gaat om bruto oppervlakte, dit is dus inclusief verharding, parkeren, groen, water e.d. op het betreffende terrein.

Op basis van deze gegevens moeten we constateren dat ten opzichte van al eerder genomen besluiten slechts zeer beperkt agrarische grond (extra) wordt omgezet naar een bestemming om te mogen bouwen. Het is goed deze feiten weer eens onder het voetlicht te brengen gelet op de eenzijdige aandacht die Hollands Kroon de laatste tijd op dit gebied heeft gehad. Daarbij wordt ook niet of nauwelijks aandacht besteed aan de vele manuren voor lokale en regionale bedrijven om de nieuwe ontwikkelingen te realiseren, de werkgelegenheid die de nieuwe bedrijvigheid met zich meebrengt (ook bij daaraan gelieerde bedrijven in de regio) en hetgeen een en ander de gemeente aan o.a. OZB oplevert. Dit komt ten goede aan de voorzieningen in de gemeente (sporthal, bieb e.d.).

Tot slot de woningbouw. Het is inmiddels bijna drie jaar geleden dat onze fractie de dorpsraden van Winkel en Nieuwe Niedorp heeft gevraagd de woningbehoefte in die hoofdkern in beeld te brengen. Dit om een eventuele uitbreiding van de nieuwbouw te kunnen bespoedigen. Onze fractie gaat er vanuit dat met regie van de gemeente (waar de nieuwe woonvisie vanuit gaat) het mogelijk moet zijn om op korte termijn met het provinciaal bestuur af te tasten waar en op welke plek onze hoofdkernen mogen uitbreiden voor de aantoonbare woningbehoefte onder starters, jongeren en senioren. Vooral goedkope(re) woningen zijn de laatste jaren niet of nauwelijks gebouwd. Daarop moet voortvarend worden ingezet.