14 september 2020

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon september 2020

Raad 3 september 2020

Bestemmingsplan Leijerdijk 5

Op verzoek van initiatiefnemer is dit punt in juli van de agenda afgevoerd. Dit vanwege de informatie aan de raad van de zijde van omwonenden. De initiatiefnemer heeft daarop alle partijen uitgenodigd om uitleg te krijgen en om ter plaatse te komen kijken. Het bestemmingsplan ziet op de bouw van een bedrijfsloods ten behoeve van een agrarisch bedrijf. Omdat het bouwblok aan de ene kant van de weg geen ruimte biedt (bouwblok is slechts 0,16 ha) wordt de bedrijfsloods aan de overzijde gebouwd. Daarmee komt de bedrijfsloods tegenover de bestaande bebouwing van het agrarisch bedrijf, maar ook indirect tegenover enkele naastgelegen woningen te staan. De raad heeft in meerderheid met de bouw van de bedrijfsloods ingestemd. Vanuit onze fractie is aangegeven dat het buitengebied primair agrarisch productiegebied betreft en dat ten behoeve van die functie agrarische bedrijven gemiddeld een bouwblok van 1,5 ha hebben. Het ligt dan ook in de rede mee te werken aan dit verzoek. Tenslotte mogen andere agrarische bedrijven ook bouwen ten behoeve van hun bedrijfsvoering. Dat in dit geval de bedrijfsloods aan de overzijde in het relatief open landschap komt te staan, is inherent aan ons beleid en de functie van het gebied. Hoewel begrip bestaat voor de reacties van omwonenden, is het verminderde uitzicht nu eenmaal het gevolg van ons beleid.

Koersbepaling recycleplan en uitwerken recycletarief

De hoeveelheid restafval moet drastisch omlaag. De landelijk afgesproken doelen worden in onze gemeente niet gehaald. Om het restafval terug te dringen wil het college gaan werken met een zogenaamd recycletarief. Naarmate je de grijze bak vaker aan de weg zet, betaal je meer. Het voorliggende voorstel ging erom in te stemmen met een nieuw recycleplan en een uitwerking van deze gedachtegang. De raad (w.o. onze fractie) heeft hiermee ingestemd, overigens na een lange discussie over aspecten die eerst bij de uitwerking aan de orde (moeten) komen.

Ontwerp agenda voor het Waddengebied 2050

Samen met alle partijen, betrokken bij de Waddenzee (w.o. rijk, provincies, gemeenten) is een agenda opgesteld om de Waddenzee veilig, vitaal en veerkrachtig te houden, aldus de titel. Hoofddoel is een duurzame bescherming en ontwikkeling van de Waddenzee als natuurgebied en het behoud van het unieke open landshap. De agenda is zelfbindend en is richtinggevend voor/zal moeten worden vertaald in beleid op de diverse terreinen. De raad, w.o. de CDA fractie heeft besloten geen wensen of bedenkingen in te dienen op de inhoud van de concept agenda.

Tweede bestuursrapportage

Dit betrof de tweede bijstelling van de lopende begroting. Het saldo van de bijstelling bedroeg volgens het voorstel € 913.213 negatief, maar vanwege het batig saldo van de eerste bestuursrapportage bestaat er per saldo nog een forse plus op de lopende begroting.  Overigens is op initiatief van de coalitie (VVD, SHK en CDA) een tussentijdse verhoging van de bijdrage aan de bieb niet meegenomen (het negatief saldo van deze rapportage  is daardoor kleiner geworden). Niet omdat de coalitie/onze fractie lezen e.d. niet belangrijk vindt, maar omdat sprake zou zijn van een structurele verhoging. De afweging om dat wel/niet te doen behoort thuis bij de begroting zodat een integrale afweging kan plaatsvinden van alle op dat moment bestaande noodzakelijkheden en wensen. De bestuursrapportage is geamendeerd door de raad aangenomen.

Overig

Voor het overige was sprake van hamerstukken:

• het jaarverslag informatiebeveiliging 2019,
  • bestemmingsplan Zandvaart 7 (woonbestemming conform bestaand gebruik, bestemming was maatschappelijk, betrof voormalige onderwijzerswoning)
  • bestemmingsplan Koningsweg 8 (wijzigen agrarische bestemming en toevoegen extra woning in kader van ruimte voor ruimte)
  • programma van eisen voor de aanbesteding van de gemeentelijke accountant
  • wijziging samenstelling auditcommissie en toetsingskamer (mevrouw Borst in plaats van de heer Bijlstra, beiden van de VVD).
  • aanpassing nota tarieven (opnemen tarief voor urgentieverklaringen woningzoekenden, nu de gemeente deze taak heeft overgenomen van de corporaties).

Sjaak Vriend, fractievoorzitter