16 augustus 2020

Nieuwsbrief van de fractie van CDA Hollands Kroon juni/juli 2020

Gemeenteraad 2 juni

In een besloten raadsvergadering is een voorbereidingsbesluit genomen voor het gebied rondom het Kerkplein te Hippolytushoef. Op grond van het geldende bestemmingsplan is namelijk op enkele locaties huisvesting van tijdelijke medewerkers bij recht mogelijk. Om ongewenste ontwikkelingen te voorkomen is daarom het voorbereidingsbesluit genomen. Binnen een jaar zal nu een bestemmingsplan in procedure gebracht moeten worden.

Gemeenteraad 17 juni

Het hoofdonderwerp van deze raadsvergadering waren de jaarstukken 2019. In de begroting 2019 werd rekening gehouden met een positief saldo van 0,8 miljoen euro. Het uiteindelijke resultaat van 2019 gaf een positief saldo van ruim 3,5 miljoen euro. Dit mogen we een zeer goed resultaat noemen. Het grote verschil werd vooral veroorzaakt door incidentele inkomsten van o.a. hogere uitkeringen van het rijk, hogere ontvangsten van leges of het doorschuiven van nog niet gebruikte gelden van 2019. Dit alles stond te lezen in de jaarstukken. Wat het CDA betreft zou bij de volgende jaarstukken nog wat duidelijker het verband tussen de plannen en de uiteindelijke uitkomsten moeten worden aangegeven.

Het grote positieve saldo van ruim 3,1 miljoen, na aftrek van de resultaatsbestemmingen werd gestort in de algemene reserve waarin bijna € 10 miljoen zit.

Een waarschuwing is op zijn plaats wat betreft de gevolgen van de coronamaatregelen die van invloed kunnen zijn op de uitgaven van de gemeente in 2020 e.v.

De vraag is of alle uitgaven gecompenseerd worden door rijk en provincie. De jaarstukken 2019 werden door alle partijen goedgekeurd en voorzien van een felicitatie voor het college.

Verder op de agenda nog de jaarstukken van 2019 en de begrotingen van het regionaal  Historisch Centrum, de Veiligheidsregio, Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord Holland, de GGD, de  Omgevingsdienst en de Kop Werkt.

Alle jaarstukken waren voorzien van een zienswijze van de RNN en zijn goedgekeurd.

Een amendement van de PVDA om de positieve resultaten van de GGD en de Veiligheidsregio niet terug te storten naar de deelnemende gemeenten maar om deze te storten in een Coronapotje voor de enorme onkosten waar beide organisaties voor komen te staan werd  met grote meerderheid verworpen. Eventuele toekomstige tekorten van beide organisaties door Covid’19 zien we eventueel bij de jaarrekening 2020 en dan kunnen we alsnog bijbetalen.

Gemeenteraad 2 en 7 juli 2020

Een groot deel van deze vergadering werd beheerst door een tweetal verzoeken huisvesting tijdelijke medewerkers (zogenaamde artikel 6 verzoeken). En niet zozeer inhoudelijk, maar vooral procedureel.

Eind vorig jaar heeft de raad beleid vastgesteld voor deze huisvesting. Omdat de raad naast huisvesting op agrarische bedrijven en op bedrijventerreinnen geen consensus kon bereiken over kaders voor andere aanvragen, is in het beleid opgenomen dat andere aanvragen aan de raad worden voorgelegd. Inmiddels heeft het college aangegeven dat dit in de praktijk problemen geeft en heeft de raad gevraagd zich hierover opnieuw te buigen. In september gaat de raad dit beeldvormend doen. In het presidium, voorafgaand aan de raadsvergaderingen van juli is daarom door een aantal partijen geopperd de artikel 6 verzoeken te behandelen nadat de raad opnieuw over het beleid heeft gesproken. In meerderheid besloot het presidium de verzoeken niet te agenderen (elke fractie heeft in het presidium één stem). CDA, VVD, PvdA en CU waren voor agendering, tenslotte moeten lopende verzoeken conform staand beleid worden afgehandeld. Na aandringen vanuit college en ondernemers is SHK achteraf tot de conclusie gekomen dat behandeling van de verzoeken toch moest plaatsvinden. Dit leidde tot een ordevoorstel van SHK tijdens de raadsvergadering, waarover uitvoerig is gesproken in de raad. Meerdere partijen vonden dit niet kunnen, gelet op de besluitvorming in het presidium. Binnen het CDA vond ook 1 fractielid dat dit staatsrechtelijk niet kon. Uiteindelijk is het ordevoorstel bij meerderheid aangenomen en zijn de artikel 6 verzoeken op de agenda geplaatst. Deze discussie leidde er wel toe dat we sowieso twee avonden nodig hadden om de raadsagenda af te handelen. In de raadsvergadering is ingestemd met het regioakkoord “De Kop Groeit”, bestuurlijke afspraken om op thema’s te blijven samenwerken nu De Kop Werkt op termijn gaat eindigen. Ook het Deltaplan Biodiversiteit is vastgesteld.

Na een schorsing is de vergadering op 7 juli voortgezet. Op die avond is het verkeersveiligheidsplan vastgesteld, is het rapport van de toetsingskamer over de Belbus overgenomen, is ingestemd met extra huisvesting van 80 tijdelijke medewerkers op Wagenpad 12 te Middenmeer (in dit agrarisch gebied laat het bestemmingsplan deze vorm van huisvesting ook toe) en is toegestaan dat tijdelijk 40 medewerkers gehuisvest mogen worden op de locatie Westerweg 27 te Nieuwe Niedorp. Tot slot is nog een aantal hamerstukken afgehandeld.