20 februari 2023

CDA Hoorn: Onafhankelijk stemmen voor slechtzienden

Inclusieve samenleving
De Provinciale Staten en Waterschapverkiezingen komen er weer aan. We hopen natuurlijk op een grote opkomst, het gaat tenslotte om een belangrijk democratisch recht dat we willen koesteren en waarvan de laatste jaren bleek dat dit niet in elk land even vanzelfsprekend is.
Toch is het ook in Nederland niet voor iedereen even gemakkelijk om gebruik te maken van hun stemrecht. Zo zijn mensen met een visuele beperking vaak afhankelijk van anderen om hun stem te kunnen laten gelden. Dit past niet meer in een inclusieve samenleving, waarin iedereen onbeperkt mee zou moeten kunnen doen.

Stemmal initiatief van CDA Hoorn
Op initiatief van CDA Hoorn kan bij de komende verkiezingen op het stadhuis daarom gebruik gemaakt worden van een stemmal en soundbox. Middelen die mensen met een visuele beperking de mogelijkheid geven om zelfstandig hun stem uit te kunnen brengen.

Vragen aan Sandra van Leeuwen
Sandra van Leeuwen is slechtziend en woont in Hoorn. Op verzoek van CDA Hoorn beantwoorde Sandra een aantal vragen over zelfstandig stemmen:

1. Wat betekent het stemmen met een mal voor blinden en slechtzienden?
    Voor de meeste is het onafhankelijk zijn belangrijk. Ikzelf vind het fijn dat ik eigen regie en privacy heb.

2. Hoe werkt het stemmen met een mal?
    Je geeft bij een lid van het stembureau aan dat je met de stemmal wilt stemmen. Die legt het stemformulier voor je op de goede manier in de mal.
    Thuis kun je zelf de lijst- en positie-nummer bepalen van de partij en kandidaat die je hebt gekozen. Tijdens het stemmen kun je dan de rondjes in de mal tellen. En het rondje van je keuze rood kleuren.
    Soms is er ook een soundbox. Die kan de hele verkiezingslijst voorlezen. Dan moet je wel de juiste nummers onthouden van de partij en de kandidaat.

3. Waar kunnen we rekening mee houden om het dagelijks leven toegankelijker te maken voor blinden en slechtzienden?
    Op het gebied van toegankelijkheid is het handig dat openbare gebouwen via routegeleiding aangegeven worden. Ook websites en telefoon-apps dienen toegankelijk worden gemaakt. Gelukkig voor mij zijn er in Hoorn rateltikkers bij de zebra’s en is veel informatie digitaal.

“Voor het CDA Hoorn blijft het belangrijk dat iedereen mee kan doen in de samenleving en zal zich daar ook de komende tijd hard voor blijven maken. Niet alleen voor de gemeente Hoorn, maar ook voor heel Nederland.”