15 maart 2023

CDA Hoorn trots op zelfstandig stemmen voor slechtzienden

CDA Hoorn is trots dat slechtzienden en blinden tijdens de provinciale staten en waterschappen verkiezingen voor het eerst in Hoorn zelfstandig kunnen stemmen. Dit is een belangrijke mijlpaal voor de gemeente en een grote stap vooruit op het gebied van toegankelijkheid en inclusiviteit.

Dankzij de inzet CDA Hoorn, de gemeente Hoorn de Oogstichting is er een speciale speciale stemmal en soundbox aangeschaft. In de stemmal zitten gaatjes die corresponderen met de vakjes op het stembiljet. Door de mal over het biljet te leggen, kunnen mensen met een visuele beperking tellen waar het vakje zit die ze rood willen kleuren. Via de soundbox wordt het stemformulier voorgelezen. Zo kunnen ze zelfstandig en zonder hulp hun stem uitbrengen.

Het is een belangrijke stap vooruit op het gebied van toegankelijkheid en inclusiviteit in Hoorn. CDA Hoorn hoopt dat deze ontwikkeling als inspiratie zal dienen om participatie van mensen met een beperking te vergroten.

Sandra van Leeuwen is slechtziend en woont in Hoorn. NHNieuws volgde Sandra bij het zelfstandig stemmen. U kunt hier het artikel en filmpje bekijken.