29 september 2021

Hoe denkt CDA Hoorn over woningbouw ontwikkelingen in Hoorn en Westfriesland?

Hoorn wil “meer stad worden.” Deze kreet wordt te pas en te onpas bij ieder dossier aangeroepen. Hoorn is te klein om ergens een rol te spelen. CDA Hoorn was als enige partij wat sceptisch hierover. Met name omdat dit bij vrijwel ieder raadsbesluit wordt ingezet als reden om positief te beslissen. Zo niet, dan zet je Hoorn min of meer buitenspel.
Maar wat betekent zo’n op zich zelf staande kreet nu eigenlijk? Hieronder schetsen wij een aantal van onze overwegingen bij deze gedachte.’

1) Moet Hoorn groeien naar 100.000 inwoners?
Een oude gedachte in het huidige Westfriese landschap. 10-15 jaar terug was er nog het idee dat de grootwinkelbedrijven een stad als Hoorn pas interessant zouden vinden om zicht te vestigen bij minimaal 100.000 inwoners. Een achterhaalde gedachte die niet meer relevant is. De grootwinkelbedrijven komen niet naar deze regio. Zie ook wat er in Alkmaar met de Primark gebeurde. Hoorn moet op een andere manier aantrekkelijk zijn als regio-winkelhoofdstad. Een combinatie van leuke, niche winkeltjes en eetgelegenheden bv.

2) Kan Hoorn in de huidige vorm groeien naar 100.000 inwoners?
CDA Hoorn denkt van niet tenzij we Hoorn helemaal vol bouwen en ieder hoekje en gaatje gaan vullen en dan ook nog eens de hoogte in.
Maar gaat dat niet ten koste van de leefomgeving in de stad? Hoorn dat zich kenmerkt door een mooi centrum, kleinschalig, met goede voorzieningen op veel gebieden, maar ook nog een link heeft naar het dorpse in de vorm van Blokker en Zwaag.
Juist daarom is Hoorn interessant en lijken we niet op bv. Purmerend of Heerhugowaard. CDA Hoorn wil dat wij geen eenheidsworst worden.

3) Wie komen er naar Hoorn om 100.000 inwoners te bereiken?
Zijn dat studenten die anders naar Amsterdam vertrekken? Zeker zullen er zijn die met goede woongelegenheid in Hoorn blijven. Belangrijk daarbij is dat zij kunnen studeren of werken op een plek die goed en snel bereikbaar is. Maar de grote groep studenten die van het Amsterdamse leven wil proeven, die houden we niet in Hoorn.
Dus inderdaad is dit een groep waarvoor we kunnen bouwen. Maar niet in de hoogte, dat kunnen jongeren niet betalen. Vanaf 5 hoog wordt bouwen en wonen significant duurder.

Zijn dat inwoners uit Westfriesland en onze eigen stad die graag kleiner dan wel anders willen wonen? Geen grondgebonden woning met tuin meer, maar een mooie woning met weinig onderhoud. Dit zijn niet de gezinnen met opgroeiende kinderen, maar de ouderen die geen kinderen meer thuis hebben. De praktijk laat echter zien dat deze groep niet zo snel in hoogbouw gaat wonen. Het sociale leven zal drastisch veranderen als men verhuist van een grondgebonden woning in een straat naar een appartement op grotere hoogte. Het contact met de buitenwereld wordt anders en een grote groep Westfriese mensen gaat dat missen.

Het zou wel een mooie bijdrage zijn, want dan wordt er ook een woning achtergelaten, wat de doorstroming bevordert voor een nieuwe generatie. Maar de praktijk leert anders.

Zijn dat mensen vanuit de randstad die het drukke leven in de stad willen ontvluchten?
Dit zie je wel gebeuren en financieel is dit voor deze groep ook een interessante optie. Met de meerwaarde van de duurdere huizen in die regio kan snel en hoog geboden worden op de beschikbare huizen in Westfriesland. Een grote groep concurrenten voor onze Westfriese inwoners. Deels zullen het terugkerende inwoners van Westfriesland zijn. Zij zorgen echter niet voor doorstroming in onze regio.

4) Is Hoorn met 100.000 inwoners wat de huidige bewoners willen?
Bij de ontwikkelingen moeten we ook denken aan de huidige bewoners, waarom zijn deze naar Hoorn gekomen? De huidige bewoners zijn degenen die het Hoorn van nu aantrekkelijk hebben gemaakt en gehouden. Deze mensen verdienen te wonen in een plaats en op een plek die ze hebben gecreëerd en moeten niet worden te kort gedaan door het aantrekken van nieuwe bewoners, als daarvoor de opbouw van de stad op zijn kop gaat. Hoe welkom deze ook zijn, want tenslotte is iedereen ooit voor het eerst in Hoorn terecht gekomen. Natuurlijk moeten we ook aan deze toekomstige bewoners denken. Waarom willen deze naar Hoorn verhuizen? Is dit omdat ze Hoorn van nu aantrekkelijk vinden of omdat ze weten dat ze straks in woontorens zonder al te veel groen kunnen gaan wonen?

CDA Hoorn is van mening dat de huidige bewoners, die de stad hebben gevormd tot wat het nu is, een belangrijke speler zijn en een grote stem verdienen bij nieuwe bouwprojecten. 

5) Is hoog bouwen de enige oplossing voor de woningnood?
Steeds meer hoor je deskundigen dat deze vorm van hoogbouw niet de oplossing is. Niet alleen omdat het heel duur is, maar ook omdat er om hoogbouw ook heel veel groen moet worden aangelegd om wijken leefbaar en aantrekkelijk te maken. Per saldo in m2 levert het niet de meerwaarde op waar in het kader van woningnood mee wordt geschermd.
Willen we Hoorn opofferen voor zoveel mogelijk woningen en hoogbouw? Wij denken van niet omdat daarmee uiteindelijk niet de huidige woningnood in Nederland en Westfriesland wordt opgelost.

Hoe behouden we de 30-30-40 indeling in goedkoop-middelduur-duur?
Huidige reeds bebouwde plekken omvormen tot woningen is een concept dat ook goed kan werken en ook op een aantal plekken reeds succesvol toegepast (bv. oude jongensschool/V&D Nieuwsteeg, Belastingkantoor Nieuwe Steen). Maar ook het opdelen van huidige woningen in kleinere units is een denkrichting. Met name omdat het aantal bewoners per huis vanaf de jaren 70 drastisch is afgenomen.

6) Kunnen we in de regio meer doen?
Hoorn kan niet in zijn eentje de woningnood oplossen. Het blijft een druppel op de gloeiende plaat. In de regio echter liggen talloze mogelijkheden om serieus te bouwen op een manier die past bij Westfriesland. Niet alleen maar hoog, maar vooral ook grondgebonden. Over de grenzen van de eigen stad heen kijken om het op meerdere plekken aantrekkelijk te maken. Zoek de ruimte.

Wie opgroeit op een plek, wil daar ook later kunnen wonen. Bovendien wordt het op die manier ook een stuk eenvoudiger om voorzieningen in kleinere kernen en dorpen overeind te houden. Zowel voor de jeugd (school) als voor de ouderen. Met ook meer keuzes wie in de stad wil wonen en wie in meer dorpsgebied.
Met goede en snelle verbindingen vanuit Hoorn naar de regio en vice versa.
CDA Hoorn is van mening dat meer moet worden gekeken naar bouwen in de regio, buiten haar grenzen, ook voor grotere bouwplannen met serieuze aantallen woningen. Voorwaarde zijn daarbij goede en snelle verbindingen in de regio. Onze regio is weliswaar niet zo groot, maar binnen een korte tijd deze overal bereikbaar houden is een must. Zowel met eigen vervoer als met openbaar vervoer. Dan blijft nl. ook overig N-Holland goed bereikbaar.

7) Hoe ziet de toekomst eruit na de vergrijzing?
Op dit moment is er spraken van enorme woningnood en vergrijzing? Maar hoe ziet dat er over pakweg 20-30 jaar uit, als de huidige oudste generatie er niet meer is?
Zitten we dan opgescheept met een volgebouwde stad met dure hoge gebouwen? Is er voldoende zicht op de totale woningmarkt om nu in 2021-2022 ingrijpende besluiten over te nemen? CDA Hoorn zou hier naar willen kijken. Ook toekomstige generaties moeten in een leefbare wijk een betaalbare woning kunnen krijgen.

8) Is de infrastructuur op orde om in Hoorn 100.000 inwoners te huisvesten?
Hoorn heeft een lastige infrastructuursituatie. Met haar rug (of haar gezicht) naar het water, zijn er beperkte mogelijkheden voor de toenemende verkeersstromen, ook op de weg.
CDA Hoorn is van mening dat eerst de infrastructuur goed op orde moet zijn, voordat grote bouwprojecten van start gaan.
Denk daarbij aan de huidige afwikkeling op en rond de A7 en de Provinciale weg. Maar ook aan een nieuwe toegangsweg omdat alle verkeer over het Keern geen optie is.
Daarnaast is er ook veel verkeer op de Strip om Bangert Oosterpolder te ontsluiten en daarbij aansluitend de dorpslinten. De verkeersafwikkeling dient op orde te zijn voordat de mensen gaan wonen.

9) Is de hoogbouwvisie geen mosterd na de maaltijd?
In Hoorn is afgesproken dat er een hoogbouwvisie moet worden vastgesteld. Daarin wordt aangegeven op welke plekken in Hoorn wel/niet bepaalde hoogbouw kan worden gerealiseerd en onder welke voorwaarden. Hierover wordt inmiddels zo’n 3 jaar gesproken en deze is nog niet vastgesteld. In de tussentijd worden wel allerlei bouwprojecten in gang gezet vanuit projectontwikkelaars. Deze projectontwikkelaars willen door en dat is heel begrijpelijk. Maar het betekent wel dat een project nu niet getoetst kan worden aan een hoogbouwvisie. Met als gevolg dat ieder project an sich wordt goed- dan wel afgekeurd en er uiteindelijk steeds minder bouwplannen zijn die nog aan de hoogbouwvisie kunnen worden getoetst.

Daarnaast is het o.i. vreemd dat de supervisor voor één van de bouwprojecten in Hoorn, waar o.a. de hoogbouw een discussiepunt is vanuit de bewoners, ook door de gemeente is gevraagd de hoogbouwvisie te helpen ontwikkelen. Zijn dat niet twee verschillende rollen met verschillende belangen, die elkaar hier overlappen ?

10) Is de participatie van inwoners bij nieuwe projecten voldoende?
Een vaak besproken thema met wisselende gedachten vanuit diverse invalshoeken beredeneerd.
Met de nieuwe omgevingswet verandert er echter wel wezenlijk iets. De participatie wordt namelijk in beginsel een verantwoordelijkheid van de projectontwikkelaar, waarbij op voorhand deze verantwoordelijkheid door de raad van kanttekeningen kan worden voorzien.

CDA Hoorn ziet dat hier een groot risico speelt voor huidige bewoners, Zij zullen worden geconfronteerd met al redelijk uitgewerkte en besproken plannen, voordat zij in actie kunnen komen om te participeren. Beginnen met 2-0 achter noemen we dat.
De projectontwikkelaar heeft van huis uit een ander belang dat de huidige bewoners, die een belang hebben bij hun huidige omgeving. De praktijk leert dat participatie een moeilijk en lastig traject is. De projectontwikkelaar heeft over het algemeen met haar professionele organisatie al een voorsprong op de bewoners en als die met een 2-0 achterstand ergens aan moeten beginnen, is dat een moeilijke strijd.

CDA Hoorn is van mening dat er een belangrijke rol blijft voor de gemeente. Juist om haar inwoners te helpen in een vroegtijdig stadium. En helpen is vooral ook zorgen dat de informatievoorziening transparant en neutraal is en met gelijke stand wordt begonnen.

11) Is dit het Hoorn van de toekomst?
Dit plaatje van juli 2021 is volgens het huidige inzicht van de Woningmakers Westfriesland, een samenwerkingsverband tussen verschillende projectontwikkelaars, woningcorporaties en makelaars, die nauw samenwerken met oa gemeente Hoorn.
Het is in die zin nog niet compleet dat projecten als bv. Hoorn-Noord, de Glasbak en de manege op de Koewijzend te Blokker nog niet meegenomen zijn omdat zij nog in een verkennende fase zitten.
Alleen de huidige bouwplannen kennen al een aantal van 5200+ woningen. Op dit moment zijn in Hoorn 33.656 woningen. Een simpele rekensom leert dat er dus minimaal 15,5% woningen bij moet komen. Eén huis erbij per 6 bestaande woningen betekent een volgebouwd Hoorn binnen haar gemeentegrenzen.
U begrijpt inmiddels hoe CDA Hoorn hier over denkt. Niet bouwen om het bouwen omdat projectontwikkelaars in deze huidige tijd overal kansen zien, maar verstandig bouwen voor de juiste mensen, ook op iets langere termijn.
Vooral ook met een goede prijsverhouding voor allerlei groepen. Het voorbeeld van het  appartementencomplex Burano in Zaandam, gebouwd voor 55-plussers waarvan de kinderen uit huis zijn, die niet bewoond worden omdat het te duur is, willen wij voorkomen.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.