31 januari 2023

Rob Brandhoff: Vijf ton voor inpandige fietsenstalling aan de forse kant

"Vijf ton is aan de forse kant voor een fietsenstalling die twee avonden per week gebruikt worden", aldus Rob Brandhoff fractievoorzitter CDA Hoorn.

Tijdens de commissie-vergadering van 31 januari is een meningsvormend debat geweest over een pilot bewaakte overdekte fietsenstalling in het centrum van Hoorn. Onderstaand de bijdrage van Rob. Ook heeft het Noordhollands dagblad Rob genoemd in een artikel over dit onderwerp. Het artikel kunt u hier lezen.

Bijdrage Rob Brandhoff

Laat mij het ideaalbeeld schetsen van het CDA Hoorn, een bewaakte overdekte fietsenstalling vlak bij zowel de Roode Steen als het Kerkplein waar je veilig je fiets of e-bike kunt stallen. De eerste 24 uur gratis en daarna betaald en dan ook zeer ruime openingstijden. Misschien wel zo’n 500 plaatsen en ook een plek waar we mensen van WerkSaam aan een baan kunnen helpen.

Echter is dat nog lang niet de realiteit en volgens de bij de stukken gevoegde onderzoeken ideaalbeeld met een zeer duur prijskaartje. En we hebben ook de verantwoordelijkheid om gemeenschapsgeld goed uit te geven. Misschien dat externe subsidies helpen, echter lijkt het ons verstandig op hier in stapjes naar toe te werken. Aan de hand van de voorliggende vragen zal ik dat verduidelijken.

Vraag 1: Deelt de commissie dit beeld (dat bewaakte stallingen niet altijd de oplossing is voor een fietsparkeerprobleem)?

Ja, het verbeteren van de voorzieningen op straat kan zeker helpen om de problemen op te lossen.

Vraag 2: Hoe kijkt de commissie hier (tegen kosten a €5 ton voor een inpandige stalling in de weekenden) tegenaan?

Dat vind het CDA Hoorn toch wel fors aan de prijs. Zeker omdat het dan maar 2 avonden in de hele week gebruikt wordt en de rest van de week dus leeg staat te zijn. Dat is haast een desinvestering. En handhaven (extra kosten) dan ook op fietsen die niet in de stalling parkeren?

Vraag 3: Is de commissie bereid het budget langs deze lijn (fietsparkeren stapsgewijs verbeteren) in te zetten?

Dat lijkt ons de verstandige weg.

Vraag 4: Kan de commissie instemmen met het opheffen van een aantal autoparkeerplaatsen ten gunste fietsparkeerplaatsen? Of kan de commissie instemmen met een ‘pop up' spitsvoorziening, waarbij alleen op vrijdag- en zaterdagavond autoparkeerplaatsen worden gebruikt voor het parkeren van fietsen?

Pop up spitsvoorziening heeft voorlopig onze voorkeur. Zeker omdat we destijds zo gesteggeld hebben over het aantal parkeerplaatsen op het Kerkplein moeten we niet zomaar roepen dat er weer een aantal gaan verdwijnen en die maar in 't Jeudje moeten parkeren. Wel zouden we een goede vergelijking willen zien tussen de kosten voor beide mogelijkheden.