14 februari 2022

Agrarische ondernemers het kloppend hart: een interview

‘’Van een boer op klompen kun je dikwijls meer leren, dan van alle hoge heren’’

Berkhout - Een mooie spreuk van de drie agrarische kandidaten van CDA Koggenland. Alle drie hebben zij agrarische bedrijven in een andere tak van sport: een bollenkwekerij, melkveehouderij, al dan niet gecombineerd met zorgverlening. Alle drie verkeren zij in een andere fase in hun in hun bedrijf en in het leven. Maar wat Peter van der Peet, Bart Klaver en Anton Kranenburg gemeen hebben, is de passie en de liefde voor hun agrarische bedrijf en hun land.

Wie zijn deze drie agrarische kandidaten van CDA Koggenland?

Peter is 65 jaar, bloembollenteler en heeft afgelopen jaar zijn bedrijf overgedaan aan zijn zonen. Hij is van plan om komende tijd wat rustiger aan te gaan doen en te genieten van de kleinkinderen. Bart is 28 jaar, getrouwd met Sophie en hebben samen met zijn ouders een melkveebedrijf en zorgboerderij in de Wogmeer. Anton Kranenburg is 19 jaar en heeft samen met zijn ouders en broer een melkveehouderij (VOF) en is daarnaast, student geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam.

Waarom zetten jullie je, naast een druk leven als ondernemer, dan in voor politiek?

Peter vertelt: ’In het bijzonder om ons hard te maken voor de agrariërs in de gemeenschap, ruimte om te ondernemen.’ Voor Anton is de lokale politiek toegankelijk en benaderbaar, hij zegt: ‘Via de lokale politiek kunnen wij namens de agrariërs onze stem laten horen.’ Bart legt op zijn beurt uit: ‘Er wordt veel geprotesteerd, en terecht, maar ik ben van mening dat als je echt iets wilt veranderen, je aan de tekentafel moet zitten, als zaken besloten zijn en openbaar komen ben je meestal te laat.’

Waarom hebben jullie gekozen voor CDA Koggenland?

Alle drie geven aan dat het CDA een bestuurderspartij is met oog voor ondernemers. Daarnaast vinden zij het belangrijk om te midden van de politieke verdeeldheid in dit land de eenheid te bewaren met oog voor elkaar. ‘Het medemenselijke karakter van de partij’, is voor Peter een belangrijk element. Voor Anton is het ’De garantie van een stabiel en constructief beleid, wat niet alleen agrariërs maar eigenlijk ook de rest van de samenleving nodig heeft.’ Bart vertelt: 'CDA spreekt mij aan omdat het een stabiele middenpartij is, een coalitiepartij met oog voor elkaar.’

Afsluitend geven zijn aan dat zij gevraagd en ongevraagd bemoeien met de fractie van CDA Koggenland en de gemeenteraad. Vooral over zaken die te maken hebben met de agrarische sector en leefbaar platteland. En daarbij zorgen voor een vernieuwende blik en verjonging binnen het partij.

Foto in kwekerij van Peter: vlnr Peter van der Peet, Bart Klaver en Anton Kranenburg