24 maart 2020

Brief aan college:&nbsp;Steunmaatregelen virus Covid-19<br>

Geacht college,

Nederland verkeert momenteel in een crisissituatie vanwege het virus Covid-19 oftewel het coronavirus. In deze brief willen wij, de gemeenteraad van Koggenland, vragen maatregelen te treffen in het belang van onze inwoners en ondernemers, daar waar redelijkerwijs mogelijk vanuit de positie als gemeente.

Conform artikel 36 van de Gemeentewet vragen wij u antwoord te geven op de volgende vragen:

Bedrijven en ZZP-ers
In hoeverre gaat het college maatregelen nemen om de inning van gemeentelijke belastingen voor ZZP-ers en bedrijven - daar waar sprake is van een financiële noodsituatie vanwege het coronavirus - uit te stellen tot een nader te bepalen datum?

Gaat het college er op toe te zien dat betalingen aan ZZP-ers en/of bedrijven tijdig worden gedaan, zo niet eerder dan de uiterlijke betaaltermijn?

Getroffen inwoners
In hoeverre gaat het college in overleg met de winkeliers om de winkeltijden zodanig te verruimen, zodat winkelend publiek zoveel mogelijk kan worden verspreid? Dit mede in het belang van inwoners die werkzaam zijn in de vitale beroepen, zoals de zorgsector en kinderopvang.

Welke maatregelen gaat het college nemen om maatwerk te leveren aan inwoners - waarbij sprake is van een financiële noodsituatie vanwege het coronavirus? Hierbij kan gedacht worden aan de inwoners die gebruik maken van een starterslening of een woning huren van het gemeentelijk Woningbedrijf.

Gaat het college extra aandacht vragen voor de mensen die in sociaal isolement (dreigen te) raken? Denk daarbij aan de ouderen, kinderen, jongeren en mensen met een beperking.

Wekelijkse update
Is het college bereid de raad iedere week, voor zolang deze crisis duurt, van een update te voorzien inzake de te nemen maatregelen?

Toelichting
Veel inwoners en bedrijven worden getroffen als gevolg van het coronavirus. Naast het pakket aan maatregelen die genomen word door de Rijksoverheid, kan de lokale overheid extra steun geven aan bedrijven en inwoners. Koggenland is rijk aan ZZP-ers en MKB, waarvan ook veel bloemkwekerijen, waarachter hardwerkende families schuilen die hun leven wijden aan hun bedrijf. Deze bedrijven zijn essentieel voor de bedrijvigheid én leefbaarheid van onze dorpen. Naast deze tijdelijke laagdrempelige steun aan bedrijven en inwoners, vragen wij extra aandacht voor die mensen die op sociaal vlak worden getroffen.

Graag ontvangen wij voor 31 maart 2020 een schriftelijke reactie van het college, of indien mogelijk eerder.

In afwachting van uw bericht, verblijven wij,

De gemeenteraad van Koggenland,