23 april 2021

CDA: Grens 600-meter blijft in Koggenland

CDA Koggenland: Grens 600-meter blijft in Koggenland

Al op 25 mei 2020 is mede op initiatief van CDA Koggenland een motie aangenomen in de gemeenteraad om minimaal 600 meter afstand te houden tussen windmolens en woningen in onze mooie landelijke gemeenten. Koggenland was hiermee de eerste gemeente die een harde streep zette en de windmolens op afstand van de woningen houdt. Ook werd het college van B&W gevraagd te onderzoeken of deze afstand groter moet worden als er ook grotere windmolens geplaatst worden. CDA Koggenland wacht het antwoord van het college nog altijd af.

De lokale fractie wordt gesteund door CDA Noord-Holland die in de Provinciale Statenvergadering van 13 februari van dit jaar pleitte voor handhaving van de 600 metergrens. Helaas hebben de provinciale coalitiepartijen Groenlinks, VVD, D66 en PvdA toen besloten deze 600-metergrens los te laten. Ook uit bijeenkomsten met inwoners blijkt dat draagvlak voor meer en/of grotere windmolens volledig ontbreekt op dit moment.

Voordat de Provinciale Staten zich in juni buigen over het definitieve RES van Noord-Holland, wil CDA Koggenland hiermee nogmaals benadrukken dat de afstand tussen windmolens en woningen eerder groter moet worden dan kleiner.