16 mei 2021

CDA Koggenland standpunt: Zonnepark Jaagweg

Zonnepark Jaagweg

Koggenland moet, net als andere gemeenten energieneutraal worden. Dat betekent inzetten op het verlagen van het energieverbruik door zowel huishoudens als bedrijven en tegelijkertijd zorgen dat er meer energie wordt opgewekt zonder gebruik van fossiele brandstoffen. De meeste bekende voorbeelden daarvan zijn zonne-energie, windenergie en kernenergie. Voor de verwarming van onze woningen en bedrijven vervalt aardgas als warmtebron. Om woningen en bedrijven wel te verwarmen zijn er meerdere opties. In de praktijk zal een groot aantal woningen in te toekomst worden verwarmd met een warmtepomp. Deze warmtepompen maken gebruik van elektriciteit. Ook die elektriciteit moet duurzaam worden opgewekt. Voor Koggenland zijn er feitelijk maar een beperkt aantal opties om duurzaam elektriciteit op te wekken. Die opties zijn met name zonne-energie en windenergie. Voor wat betreft dat laatste hebben we in Koggenland al diverse windmolens staan en is er weinig draagvlak om daar meer molens aan toe te voegen. Het CDA Koggenland wil dan ook niet meewerken aan uitbreiding van het aantal windmolens.

Zonneparken
Het opwekken van elektriciteit met zonnepanelen geeft weinig tot geen overlast voor de omgeving. Het CDA Koggenland is dan ook voorstander van het zoveel mogelijk bedekken van daken van woningen, bedrijven en gemeentelijke eigendommen met zonnepanelen. Wat het CDA Koggenland betreft kan daarbij ook worden gekeken naar het overdekken van parkeerterreinen met zonnepanelen. Daarmee kan een forse bijdrage worden geleverd aan het energieneutraal maken van Koggenland. Het is echter nog lang niet genoeg om in de totale opgave te voorzien. Daarom ontkomt Koggenland er niet aan dat er ook zonneparken worden gerealiseerd op land. Voor CDA Koggenland gaat de voorkeur uit naar een locatie met een behoorlijke omvang in plaats van vele kleinere locaties om gezamenlijk tot dezelfde omvang te komen.

Onze voorwaarden:
De locatie Jaagweg is wat de gemeenteraad betreft een goede locatie voor zo’n groter zonnepark mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, de belangrijkste drie voorwaarden zijn:
1. Inwoners van Koggenland moeten kunnen deelnemen in de exploitatie van dat zonnepark;
2. Het zonnepark moet goed ingepakt worden met groen zodat het park niet of nauwelijks zichtbaar is vanuit Berkhout en Grosthuizen;
3. Maximaal 40 hectare.
Het CDA Koggenland vindt deze voorwaarden van groot belang.

De gronden aan de Jaagweg die in beeld zijn voor het zonnepark zijn eigendom van de provincie Noord-Holland en hebben de bestemming bedrijventerrein, ook al worden de gronden op dit moment agrarisch gebruikt. De provincie ziet ook graag dat op deze locatie een zonnepark wordt gerealiseerd.

Geen financieel risico
Voor CDA Koggenland is het nu de vraag hoe het best bereikt kan worden dat aan de genoemde drie voorwaarden invulling wordt gegeven. Als er mogelijkheden zijn om met de provincie of met een ontwikkelende partij garanties te krijgen op het voldoen aan deze voorwaarden dan lijkt dat aantrekkelijk. Mocht het niet lukken voldoende zekerheid te krijgen over het voldoen aan deze voorwaarden dan zou het misschien beter zijn dat Koggenland zelf het zonnepark aanlegt en exploiteert. Dat dan wel onder de voorwaarde dat de gemeente daarmee geen financieel risico loopt.

CDA Koggenland heeft daarom ingestemd met een verder onderzoek naar de uitvoeringsmogelijkheden van een zonnepark op de locatie Jaagweg. CDA Koggenland zou het liefst eerst met de gemeenteraad de onderzoeksvragen vaststellen en daarna het voor het onderzoek benodigde geld beschikbaar stellen. De andere partijen vonden het akkoord om nu 10.000 euro voor het onderzoek uit te trekken en vervolgens te kijken welke vragen er onderzocht moeten worden.